1. časť Antiaging - starostlivosť o pleť

Každá žena chce byť krásna, a to čo najdlhšie. Keď máte dvadsať myslíte si, že starnutie je niečo, čo sa vás ešte dlho týkať nebude, ale pravda je taká, že pokiaľ zanedbáte starostlivosť o pleť, v budúcnosti už nedosiahnete tak dobré výsledky.

Myslíte si, že v dvadsiatke sa vás starnutie netýka? Omyl. Opravím sa - veľký omyl! Práve v tomto veku začínate viditeľne starnúť a kroky, ktoré nepodniknete v tejto chvíli už o desať rokov nebudú mať zďaleka tak veľký zmysel a účinok, ako keď ich podniknete teraz.
Anti-aging je tak komplexná a musím povedať, že aj pomerne komplikovaná (a stále nie dostatočne prebádaná) záležitosť, že nie je reálne „vtlačiť“ túto tému do jedného článku, a keďže anti-aging začína pri správnej a každodennej domácej starostlivosti o pleť, začnem touto témou aj ja.


Zmeňte životný štýl

Mdlá, sivastá pleť, kruhy pod očami, vyrážky... a to som nespomenula všetko, čo je následkom nesprávnej starostlivosti o pleť, nie najvhodnejšieho životného štýlu, alergií, stresu, životného prostredia a pre mnohé z vás to možno bude prekvapením, ale aj silový tréning môže nepriaznivo vplývať na vašu pleť (súvisí to nielen s mimikou tváre počas cvičenia, ale aj so stratou vitamínov a hormonálnymi zmenami, ku ktorým dochádza krátkodobo- počas tréningu, ale aj z dlhodobého hľadiska). Prostrediu a stresu sa pravdepodobne nevyhnete, s tréningom by bolo hlúpe prestať a za alergie nemôžete (môžete ich za pomoci lekárov do určitej miery riešiť), ale životný štýl a starostlivosť o pokožku zmeniť viete.

Spánok

Pamätáte si, ako vám vravievali, že ak budete málo spať budete vyzerať staršie? Vôbec sa nemýlili! Podľa výskumov má hladina melatonínu ( hormón vytváraný v epifýze, šuškovitom teliesku v mozgu, v sietnici a gastrointestinálnom trakte) v tele na starnutie veľký, absolútne nie zanedbateľný vplyv. Má totiž silné antioxidačné účinky. Štúdie hovoria, že je v roli antioxidanta o 200% silnejší než vitamín E. Ukazuje sa, že jeho sila je podstatne väčšia ako si vedci dlhé desaťročia mysleli. Dokonca zohráva veľmi silnú úlohu v boji s chorobami spôsobenými voľnými radikálmi či už kardiovaskulárnymi, alebo s rakovinou. No a práve jeho antioxidačné účinky sú najlepšou prirodzenou prevenciou proti vráskam. Poznáme totiž dve skupiny látok, ktoré majú veľký vplyv na redukciu vrások a prevenciu ich vzniku. Sú nimi antioxidanty a bunkové regulátory.

Starostlivosť o pleť

Časy, ked´ ste chodili spať neodlíčená sú, pevne verím, už za vami. Pleť regeneruje práve v noci, keď spíte a akékoľvek nečistoty na nej bránia jej kvalitnej regenerácii. Jedno nie je ani to čím sa odličujete. Ukazuje sa, že pleťové vody s obsahom alkoholu nie sú vhodné vôbec pre nikoho. Ak teda máte mastnú pleť a stále veríte tomu, že je to ideálne riešenie pre vás, tak ste na omyle. Alkohol pleť vysušuje a odmasťuje, to je pravda, ale práve vysušovanie vyvoláva hysterickú reakciu pleti- nadmerné premasťovanie a „vďaka“ tomu už v doobedňajších hodinách musíte siahať po púdri, aby ste sa nadmernej mastnoty zbavili. Zvoľte teda radšej micelárnu pleťovú vodu bez obsahu alkoholu (čítajte zloženie, pretože mnoho micelárnych vôd na trhu obsahuje aj pridaný alkohol) a verte, že vašej pleti sa uľaví. O tom, že alkohol prispieva svojim vysušovaním k tvorbe vrások asi hovoriť netreba.

Neverte drahým krémom a čítajte zloženie

Ako som už spomínala v antiaging-ovej starostlivosti o pleť sú kľúčové dve skupiny látok –antioxidanty a bunkové regulátory. Prečo? Antioxidanty do určitej miery zabraňujú rozkladu kolagénu tým, že redukujú množstvo voľných radikálov v tkanivách. Patria k nim vitamíny, polyfenoly a flavonoidy. Bunkové regulátory ( napríklad dobre známy retinol) majú priamy vplyv na tvorbu kolagénu. Vytvorte „kombo“ antioxidantov a bunkových regulátorov a máte vyhraté. Otázka ako na to? Je v tomto prípade na mieste. Nie ste biochemičky (teda aspoň väčšina z vás), takže vám neostáva iné ako zakúpiť si hotový produkt. A to nie je také jednoduché, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Mnoho krémov na trhu sľubuje omladenie a „prevenciu voči starnutiu“ (áno aj na toto som narazila, a bolo by to krásne, ak by to nebolo absolútne nemožné). Realita je taká, že vyhadzujete peniaze za niekoľkohodinové umelo vyvolané napnutie kože, ktoré nemá nič spoločné s akoukoľvek prevenciou proti vráskam a dokonca ani so správnou starostlivosťou o pleť. Najlacnejšie a najefektívnejšie riešenie je vyskladať si vlastnú starostlivosť.

Ako na to?

Strava bohatá na vitamíny je dôležitá, ale aj vitamíny a antioxidanty používané priamou aplikáciou na pleť majú preukázateľný účinok (ak sú používané správne). Zadovážte si krém s retinolom. Jedná sa o bunkový regulátor a derivát vitamínu A. Dávajte pozor na názvy- retinyl palmitate, retinyl acetate a retinyl linoleate, ktoré radíme medzi pro-retinoly a ich účinnosť je veľmi slabá, napriek tomu si výrobcovia týchto krémov pýtajú nemalú sumičku aj za smiešne malé balenie. Oni by aj účinné boli, ale na výsledok by ste čakali tak dlho, až by ste pri tom zostarli...hm...ako som spomínala retinol má priamy vplyv na tvorbu kolagénu v pleti, ale my potrebujeme zachrániť aj časť toho, ktorý už vytvorený máme a s tým nám pomôžu antioxidanty. Je ich veľmi veľa, netrápte sa vlastným výskumom, urobili ho za vás. Sú to vitamíny C, E a B3. Fungujú aj samostatne, ale najlepšie fungujú, ako inak, spolu. Dôležité sú aj ich koncentrácie. Vitamín C preukázal evidentnú účinnosť v koncentrácii 5-15%, vitamín E (tokoferol) v koncentrácii 2-20 % a vitamín B3 (niacinamid) v koncentrácii 5%. Prečo tie čísla? Sú podstatné práve z toho dôvodu, aby ste si nekupovali neúčinné séra. Nestačí sa len pozerať, či dané sérum, prípadne krém tieto látky obsahuje, ale aj na to koľko ich obsahuje. Veľký výber antioxidantov a retinolov sme našli na stránke www.medaprex.sk.

Hydratácia

Je dôležitá u normálnej, suchej aj mastnej pleti, preto ju nepodceňujte. Zadovážte si krém vhodný na vašu pleť. Na trhu je ich veľa, takže sa môže stať, že budete chvíľu tápať, ale ten správny krém alebo emulziu pre seba nájdete. Nezabúdajte, že séra s obsahom antioxidantov málokedy obsahujú hydratačné zložky, a preto je dôležité, aby ste na pleť po ošetrení sérom naniesli ešte hydratačný krém. Nevynechávajte ani okolie očí, v tejto oblasti sa vrásky vytvárajú veľmi rýchlo, pretože pokožka očného okolia je výrazne tenšia ako pokožka na tvári. To platí aj pre krk a dekolt.

Stravovanie a zlozvyky

Zlatá stredná cesta. Stále sa hovorí len o tom, že všetkého veľa škodí. Keď sme pri stravovaní, tak je vhodné podotknúť, že aj málo škodí. Príliš mastná strava, priveľa cukru a málo pohybu vám uškodí rovnako ako dlhodobý kalorický deficit, priveľa kardia a silového tréningu a premotivovanosť. A ešte tu máme alkohol a fajčenie. Nikto nevraví, že je nesprávne si raz za čas vypiť pohár vína, v tomto prípade by som sa však nedržala zlatej strednej cesty, ale skôr pravidla menej je viac. Viac pre vašu pleť. O fajčení písať, myslím si, nemusím. To, že má veľmi negatívny vplyv na stav pleti bolo preukázané nespočetne veľakrát.

Pozor na UV žiarenie

Poznáme dva typy UV žiarenia- UVA a UVB (v skutočnosti poznáme aj UVC, ale to nedopadá na zemský povrch, pretože je filtrované ozónovou vrstvou). Obe UV žiarenia majú na nás pozitívny aj negatívny vplyv. UVB podporuje tvorbu vitamínu D, UVA a UVB sa spoločne využívajú v protizápalovej terapii (fototerapia alebo liečba svetlom) u niektorých kožných ochorení. Pre nás sú však v tejto chvíli podstatné ich negatívne účinky. Tým najhorším je rakovina kože a tým najmenej vážnym je jej predčasné starnutie. Naozaj sa to deje a nie je to výmysel. Čím svetlejší typ ste, tým väčší pozor by ste si na slnku mali dávať. Používajte ochranný faktor (sledujte na krémoch ochranu proti obidvom typom žiarenia). V ideálnom prípade by ste mali mať na tvári, krku a dekolte UV ochranu denne, dokonca aj v zimných mesiacoch, obzvlášť ak žijete v horských oblastiach.



Reklama

Postup premeny - zo 77kg vážiacej maminy bikinifitnesska

Ukážeme vám, ako sa aj vy môžete zo 77kg vážiacej maminy zmeniť na úspešnú bikinifitnessku!

Tatiana KOŽUCHOVÁ - urobme si fitnessburger!

Úspešná fitnesska vám ukáže, ako navariť chutné jedlo vhodné aj pre bikinifitnessky. Dnes to bude fitnessburger! Videoklip!

Poznáte SAKFST pravidlá platné pre bikinifitness?

Chystáte sa súťažiť v nominácii bikinifitness? A poznáte pravidlá? Popis - úvodná informácia!