Juliána Melišová - vitamíny a minerály do vrecka

Minerály a vitamíny - najviac zanedbávaná zložka potravy nielen u športovcov, ale aj u bežných ľudí. Ako sa v nich orientovať?

Minerálne látky

Sú neorganického pôvodu a prirodzene sa vyskytujú v pôde. Medzi základné minerálne prvky patrí vápnik, draslík, horčík, zinok, meď, železo, sodík a selén. Okrem vody (tvoriacej 60 – 70% tela)  je naše telo  vyskladané z bielkovín a minerálov. Ich význam? Stavebná rola vápniku v kostiach,  význam železa pre anemické ženy, úloha chrómu je napomáhať inzulínu doručiť bielkoviny, sacharidy a ďalšie látky do svalov, a pod.

Vitamíny

Sa radia medzi organické látky. Niektoré vitamíny sa tvoria v ľudskom tele. Napríklad vitamín D je syntetizovaný v pleti vystavenej slnečnému žiareniu. Vitamín K je produkovaný mikroorganizmami v tráviacom trakte. Spektrum vitamínov ďalej získavame z pestrých potravinových zdrojov z ktorých niektoré sú živočíšneho pôvodu. Napríklad vitamín B 12  sa nachádza v hovädzom mäse, pečeni, vajciach alebo syre. Pokiaľ ste vegetariánka alebo vegánka je veľmi náročné ho pokryť a preto najspoľahlivejšie je ho dodávať injekčnou formou, pretože zo suplementácie a fermentovaných potravín sa vstrebáva len obmedzene.

Vitamíny sa delia do dvoch základných skupín:

  • Vitamíny rozpustné vo vode
  • Vitamíny rozpustné v tukoch

Vitamíny rozpustné v tukoch: A, D, K, E sú v tele prenášané prostredníctvom tukov a skladované v telesných tukových tkanivách  a pečeni.  Keďže sú skladované v tuku, udržia sa v tele dlhšie ako vitamíny rozpustné vo vode, medzi ktoré patria vitamíny C a B.

Prečo stále vštepujeme, že jesť treba pestro? Lebo rôzne druhy potravín vám zaručia aj rôzne druhy vitamínov a minerálov. Napríklad hovädzie mäso obsahuje vysoké množstvo železa, mlieko vám dodá vápnik, orechy a semená poskytujú vitamín E.

Je pravda, že kvalita potravín je v dnešnej dobe trošku diskutabilná, taktiež fitness ako šport má extrémne požiadavky na telo – na príjem vitamínov, preto väčšina športovcov užíva vitamínové a minerálové  doplnky výživy. Tu platí rovnica: extrémny šport = extrémne nároky .

Nedostatok vitamínov a minerálov u žien?

12% ženskej populácie vo veku 19-50 rokov má nedostatok železa. Trom percentám je diagnostikovaná anémia. Dlhodobý nedostatok železa vedie k zníženej tvorbe krviniek, čo má za následok nedostatok kyslíku v tele (anémia). Tá spôsobuje nízku hladinu energie vyplývajúcu z nedostatočnej cirkulácie kyslíku v tele.
U športujúcich žien sa môže rozvinúť stav, ktorý je charakteristický nepravidelnosťou či stratou menštruačného cyklu, ďalej to môžu byť poruchy príjmu potravy a osteoporóza – rednutie kostí. Tá sa prejavuje predovšetkým u žien, ktoré radikálne vylučujú mliečne výrobky zo svojej potravy.

Nedostatkom vitamínov sú ohrození:

  • Ženy, športovkyne (ale aj muži), vďaka častej snahe minimalizovať energetický príjem. Niekedy až na extrémne minimum.
  • Ohrozené sú všeobecne všetky ženy – menštruácia.
  • Vegetariáni a vegáni –nedostáva sa im optimálne množstvo vitamínov a minerálov, ktoré sú práve obsiahnuté a vstrebávajú sa zo živočíšnych zdrojov.

Nechajte si záležať na pestrosti vašej stravy, nepúšťajte sa do extrémov, ktoré vám v konečnom dôsledku nijak nepomôžu. Keď na to budete zabúdať, budete častejšie chorí a aj vaše výsledky nebudú zodpovedať vašej snahe.

Zdroje:
CLARK, N., Sportovní výživa. Praha: Garda 2009.
FOŘT, P., Výživa nejen pro kulturisty.

Foto:
Instagram



Reklama

Poznáte SAKFST pravidlá platné pre bikinifitness?

Chystáte sa súťažiť v nominácii bikinifitness? A poznáte pravidlá? Popis - úvodná informácia!

Postup premeny - zo 77kg vážiacej maminy bikinifitnesska

Ukážeme vám, ako sa aj vy môžete zo 77kg vážiacej maminy zmeniť na úspešnú bikinifitnessku!

Tatiana KOŽUCHOVÁ - urobme si fitnessburger!

Úspešná fitnesska vám ukáže, ako navariť chutné jedlo vhodné aj pre bikinifitnessky. Dnes to bude fitnessburger! Videoklip!