Ako prežiť sviatky bez obmedzení a zároveň bez výčitiek?

Sviatky sú spojené s množstvom dobrého jedla. Dajú sa prežiť aj bez výčitiek a udržaným progressom? Barbora LABUDOVÁ vám to vysvetlí. 

Už len pár dní nás delí od najkrajších sviatkov v roku. Vianoce znamenajú okrem narodenia Ježiška a nosenia darčekov bezpochyby aj kopu dobrého jedla, vianočného pečiva a oddych v kruhu najbližších. Často sa stretávam s otázkami: ,,Čo mám jest na štedrú večeru? Môžem si dať majonézový šalát? Nie je vyprážane v diéte zakázane? Zbožňujem linecké pečivo, mám sa radšej zabarikádovať v izbe?“. Máte aj Vy z týchto sviatkov skôr stres ako radosť? Chudnete a nechcete ohroziť svoj progres? Verte, že udržať si hmotnosť počas Vianoc nie je v skutočnosti taký veľký problém.

Dievčatá, ruku na srdce. Určite sa každej aspoň raz stalo, že sa počas sviatkov poriadne prejedla. Položte si však otázku, prečo? Nikde v Svätom písme nestojí čierne na bielom, že je potrebne na počesť Ježiška zjesť 4 tisíc kcal. Na druhej strane to neznamená, že si musíš deň pred sviatkami naplniť krabičky brokolicou a duseným mäskom namiesto pečenia vianočných medovníkov.
Ako sa hovorí, všetkého veľa škodí a mali by ste vedieť, kde sú hranice - čo sa týka fitnees lifestyle-u a úplného ignorovania svojho režimu taktiež.

Prejedanie a výhovorky

Pokiaľ navštevujete fitko pravidelne počas celého roka, určite ste si stihli všimnúť, kedy rapídne klesá a naopak, zas stúpa návštevnosť. Ľudia si zvykli vyhovárať sa na sviatky, slávnosti, svadby a iné udalosti. Prečo? Lebo prirodzene, vyhovoriť sa je oveľa jednoduchšie ako ovládanie sa pri jedení majonézového šalátu či odchádzanie z vyhriateho gauča do posilky.
Treba si však uvedomiť, že Vianoce sú sviatky „ radosti, pokoja a lásky“, nie „ nutného prejedania, lenivosti a nič nerobenia“. Naviac, veľké posilňovne majú v dnešnej dobe otvorené počas celých sviatkov – dokonca aj na štedrý deň v doobedných hodinách.

Ignorovanie režimu

Bohužiaľ, mnoho z nás žije v mylnej predstave, že na Vianoce naše telo kalórie nepočíta a každá dupla a koláčik odchádzajú do bezkalorického priestoru v brušnej dutine (alebo, čo je ešte horšie – vieš, že priberieš, no zvaľuješ to na „ospravedlnenie“, že cez Vianoce predsa priberie každý). OMYL! Je jedno, či máš narodeniny, meniny, svadbu, Veľkú noc alebo sú Vianoce, tvoje telo funguje stále rovnako.
Nikto netvrdí, že je zakázane dopriať si to, čo si si počas roka trvalo odopieral/a. Daj si čo chceš, je to len a len na tebe. Treba však uvažovať a rátať s následkami. Keď už si počas roka pridávala pod každú fotku hashtag healthylifestyle, skús sa zamyslieť, či je prejedanie pre tvoje telo také healthy.
Režim môžeš dodržať aj ak si na štedrý večer dopraješ šalát a vyprážanú rybu či rezeň. Ako? V dnešnej dobe už funguje mnoho aplikácii, ktoré ti pomôžu mat svoj príjem pod kontrolou behom pár sekúnd – myfitnesspall/ kalorické tabuľky a i.
A čo ak nechceš nič vážiť alebo počítať? Áno, sme len ľudia a každý človek potrebuje oddych, vypnúť telo aj hlavu aspoň raz do roka. V tom prípade platí staré zlate pravidlo: „všetkého veľa škodí“. Pokojne si dopraj štedrú večeru aj koláčiky pri pozeraní Mrázika či Popolušky. Ak si dodržiaval/a režim počas celého roka, jeden voľný večer tvoj progres určite nevynuluje.
Kresťania na štedrý deň navyše držia od rána až do štedrej večere pôst – ak sa ho budeš držať, určite ti zostane dostatok kalórii na večeru aj nejaké koláčiky navyše. Neznamená to však, že si máš 3x priložiť a predĺžiť si to na sviatočný maratón od Vianoc až po Nový rok.

Treba sa držať tradícii?

S Vianocami prichádza množstvo zvykov. Nejedna mama/ babka núti pred večerou prísediacich jest oplátky s medom, šúľance či krupičnú kašu. Zvyk variť kapustnicu, halaszle či šošovicovú polievku poznajú generácie už od nepamäti a každý si určite spomenie aspoň na jednu príhodu, kedy sa naši starí rodičia dusili kosťou z kapra pri vianočnom stole.
Mnoho rodín odložilo staré zvyky medzi spomienky na detstvo a štedrovečerné menu si prispôsobili. Zvyky sú síce fajn, no určite nie je fajn to, ak máte niečo robiť proti svojej vôli a chuti. Dohodnite sa s rodinou na zmene menu podľa toho, čo chutí a vyhovuje Vám.
Už od novembra kolujú po obchodoch „vianočne kuchárky“, ktoré ponúkajú množstvo alternatív. Jedlo v štedrovečernom menu malo znamenať hojnú odmenu po prísnom pôste cez deň.
To znamená, že si má každý pripraviť jedlo, ktoré je preňho požitkom. Ak u Vás znamená kulinársky pôžitok grilovane mäso so zemiakovou kašou, doprajte si to. Kto sa chce držať starej klasiky, no zdravým spôsobom, stačí urobiť pár drobných zmien – rybu stačí ugrilovať, či upiecť. Klasický šalát možno taktiež pripraviť zdravšie – namiesto majonézy vyskúšajte biely jogurt. Otec možno ohrnie nosom, ale verte, že sa rodine toto oživenie menu bude páčiť. A ak nie? Pripravte si samostatný chod pre seba. Ugrilovať jeden rybí filet a spraviť si šalát predsa nie je žiadna veda a zaberie Vám to maximálne 6 minút.

To, čo budeš počas sviatkov konzumovať a robiť je len a len na TEBE. Nezvaľuj kilá, ktoré si pribrala počas sviatkov na Vianoce, babku, či mamu. Treba myslieť na to, že po sviatkoch prichádza krutá realita a pokiaľ si vyberieš oddych a úplne ignorovanie akýchkoľvek pravidiel, číslo, ktoré ukáže váha po sviatkoch, Ťa určite nepoteší.



Reklama

Poznáte SAKFST pravidlá platné pre bikinifitness?

Chystáte sa súťažiť v nominácii bikinifitness? A poznáte pravidlá? Popis - úvodná informácia!

Postup premeny - zo 77kg vážiacej maminy bikinifitnesska

Ukážeme vám, ako sa aj vy môžete zo 77kg vážiacej maminy zmeniť na úspešnú bikinifitnessku!

Tatiana KOŽUCHOVÁ - urobme si fitnessburger!

Úspešná fitnesska vám ukáže, ako navariť chutné jedlo vhodné aj pre bikinifitnessky. Dnes to bude fitnessburger! Videoklip!