Ako zvládnuť stres zo súťažného pódia?

Chystáte sa na súťažné pódiá v nominácii bikinifitness, bodyfitness, alebo wellness fitness? Veronika FAKTOROVÁ má pre vás pár užitočných rád.

Tento článok je určený predovšetkým začínajúcim pretekárkam a pretekárom, no i medzi ostrieľanými športovcami sa nájdu takí, ktorých v deň súťaže (či pár dni pred súťažou) chytí tzv. pódiová panika. Čo to je? Kto súťažil, ten sa s tým stretol. Zvýšená nervozita, strach či obavy z vystúpenia na pódium, prípadne pocity ako "ja sa hanbím", obavy "budem posledná/ý", či dokonca radikálne myšlienky na to, že "ja tam nejdem, vzdám to". Samozrejme, nie každý má to šťastie, že sa narodí ako exibicionista a túži po predvádzaní sa na pódiu v plavkách pred davom ľudí. Ale súťažné fitness, bodyfitness aj bikinifitness si práve túto časť vyžaduje - prezentácia je jedným z hlavných pilierov súťaženia v našom športe. Preto ak aj ty patríš k tým menej odvážnym, prečítaj si niečo o tréme a strese zo súťaženia pridám aj niekoľko mojich rád, ako sa s týmto problémom vysporiadať. Možno ti budú užitočné a pomôžu ti zlepšiť tvoj výkon na súťaži - a "posunieš" sa vo výsledkových listinách vyššie.

Predsúťažný stres - ako pôsobí na moje telo?

V tomto článku sa nebudem zaoberať stresom ako takým z biologického hľadiska, ale v rámci psychológie budem o ňom uvažovať iba ako o forme strachu z vystúpenia. Sprievodné javy? Zrýchlený tep, zvýšené potenie, apatia, k tomu nespavosť, nepríjemné pocity v žalúdku. Dokážu tieto stavy ovplyvniť moju finálnu formu? Odpoveď znie - bohužiaľ áno. Vaše svaly sú vďaka takejto forme stresu totiž napäté, v krvi sa udržuje vysoká hladina cukru, k tomu sa pridávajú zvýšené hladiny nežiaducich hormónov. Jedným z nich je aj kortizol (tzv. stresový hormón), ktorý dokáže ovplyvňovať vaše predsúťané chudnutie negatívnym spôsobom a navyše bráni "vyladiť" formu do súťažnej podoby. Stres vám však dokáže nielen pokaziť formu, ale negatívne sa podpíše na prezentácii na pódiu - ovplyvní vaše pózovanie. Na pódiu totiž musíte žiariť, vyzerať uvoľnene, sebavedomo. A nie bojazlivo, ustráchane, s trasúcimi sa kolenami a chybami v základným postojoch.

Ako zvládnuť stres pred súťažou, aj v deň súťaže?

Overený spôsob, ako eliminovať stres pred súťažou, je chystať si formu tak týždeň vopred. Čiže keď ti ostáva do súťaže 6 týždňov, pripravuj sa tak, ako by ich bolo 5. Choď na istotu! Nebudeš tak v závere nervózna z toho, že nestíhaš a potrebovala by si ešte týždeň na dosiahnutie svojej formy. Ak sa k cieľu priblížiš skôr, konečné náročné dni môžeš poľaviť a regenerovať a koncentrovať myšlienky už len na súťaženie a nie na to, že "ešte nevyzeráš dobre".

Kto vie, ten vie. Máte za sebou 12-15 dní prípravy, ale ten posledný týždeň pred súťažou býva spravidla najnáročnejší. V úvode týždňa ste vďaka úprave diétneho a tréningového režimu s hladinou glykogénu takmer na nule, cítite sa slabé, vyčerpané, často podráždene reagujete na maličkosti. Ak sa chystáš na svoju prvú súťaž, nech ti je útechou, že takto sa cítime v závere prípravy všetky. Tieto pocity neznamenajú tvoj neúspech, ide o prirodzenú reakciu organizmu na začiatok superkompenzačnej diéty. Pokoj, rozvahu, nestresuj - po prvých dávkach cukru ti bude zaručene lepšie. Stačí si to uvedomiť a máš o jeden dôvod menej pre obavy.

Dopraj si regeneráciu a relax. Spôsob regenerácie vyhovuje každému iný. U mňa je to knižka a s ňou menší tlak neustálych myšlienok na to, čo vidím v zrkadle (pripomínam, že toto sa týka posledného týždňa a nervozity - nechcem tým napísať že vás nemusí zaujímať kontrola formy v zrkadle, ale keď je toho príliš, pôsobí to kontraproduktívne). Pre teba takouto formou relaxu môže byť film, hudba, alebo zamestnaj hlavu krížovkami. Čokoľvek, čo ťa uvoľní a zmierni napätie sa pozitívne podpíše na tvojej forme.

Nezabudni na masáž, pomáha! Zbehni si na masáž hornej časti chrbtice (krk - šija, horná časť pliec), ak máš takúto možnosť. V oblasti šije ti pri prehnanom strese tuhnú svaly, uvoľniť ich a tak zrelaxovať môže byť nápomocné. Taktiež ti pomôže dostatok kyslíka pre unavené svaly - takže choď na vzduch, stačí malá prechádzka a dýchaj, dýchaj, dýchaj.

Spánok vyrieši všetko (takmer) a noc pred súťažou sa treba dobre vyspať! Mnohí z nás majú práve s týmto problém. Forma je už takmer dotiahnutá, prvý náter súťažnej farby za sebou a 24 hodín pred súťažou ležíme v posteli, pozeráme do plafónu a spánok neprichádza. Uvoľni sa, zatvor oči, nemysli na to, čo ste nestihla, alebo mohla urobiť. Je už na to aj tak neskoro. Teraz sa musíš už len sústrediť na odprezentovanie toho, na čom si tak tvrdo drela. Tvoju formu (tú najlepšiu, akú si schopná ukázať na pódiu) ohodnotia rozhodcovia a sama pre sebou si ju zhodnotíš až po súťaži. Noc pred súťažou sa týmto zaťažovať netreba.

Deň "D", deň súťaže - pódiové rady

  1.  tak ako večer pred súťažou, tak ani dnes už nerieš svoju formu, neporovnávaj sa s pretekármi v zákulisí, tvoje oči teraz nie sú objektívne. Sústreď sa len na drobnosti, ktoré vieš aktuálne ovplyvniť - skontroluj si líčenie, úpravu vlasov, plavky, úpravu pokožky a ... dýchaj, dýchaj, to ťa upokojí!
  2. väčšinou si na pódiu trému u pretekárov všimnem na ich rýchlych pohyboch. Akoby ich telo hovorilo - rýchlo, rýchlo, nech už je koniec, nech už to mám za sebou. Rada? Spomaľ! Nech sa slová, ktoré si vo vnútri vravíš na upokojenie pred prezentácie, sa odzrkadlia aj na tvojom prejave. Počítaj si 1-2-3 ... dopraj čas na každú odprezentovanú pózu, nehýb sa príliš rýchlo. Rýchlosť znamená nervozitu a ty chceš nervozitu skryť!
  3. vždy sa usmievaj a udržuj očný kontakt z rozhodcovským zborom. Nestrať sa pohľadom niekde v zadných dverách budovy, či hľadaním frajera po miestnosti. Sústreď sa len a len na svoju prezentáciu. Oči na rozhodcov, úsmev doširoka - ako sa vraví, od "ucha k uchu".
  4. ak máš v hľadisku trénerku/trénera, pred ktorou/ktorým si zvyknutá pózovať , môže ti pomôcť aj očný kontakt s ňou/ním. Vnímaj ju/ho ako oporný bod - budeš tak mať opäť ten pocit, že si "len tak" pózujete vo fitku. Ale nezabúdaj na dôležité - očami sa vráť späť na rozhodcov !
  5. ak je tvoj problém v dave divákov pozerajúcich sa na pódium, je dobré si uvedomiť, že najmä na tých domácich súťažiach publikum tvorí rodina a priatelia pretekárov. Preto nestresuj - väčšina si chce pozrieť "tých svojich", sústreďujú sa predovšetkým na nich, nikto z nich ťa nebude hodnotiť. Hodnotia ťa len a len rozhodcovia! Preto opäť opakujem - udržuj očný kontakt s rozhodcovským zborom.
  6. no a na záver si musíš uvedomiť jednu vec. Vec, ktorú som aj ja pochopila až po niekoľkých vystúpeniach. Ten stres a následná prezentácia pod stresom skutočne nevyzerajú dobre. Zistíš to, keď uvidíš fotky zo súťaže a vtedy si budeš zbytočne hovoriť - mala som sa usmievať, pózovať pomalšie, tu sa nesústredená, tu som pokazila základný postoj. Ak nie si s výsledkom súťaže spokojná a onedlho sa koná ďalšia - choď na ňu! Nečakaj znova polroka či rok. Zbieraj skúsenosti. Postav sa na pódium o týždeň ‒ dva znova, nech už je výsledok akýkoľvek. Skúsenosti s pódiom prinášajú menej stresu, menej chýb a výhodu do ďalšej sezóny. Pochopila si to?



Záver?

Nebudem mudrovať, tak iba krátko. Dievčatá, vám všetkým chcem iba pripomenúť, že súťaženie vo fitness (bodyfitness, bikinifitness, aj v kulturistike atď.) je veľmi náročné. Aj preto každá z vás, ktorá sa odhodlá postaviť na súťažné pódium, má určite za sebou tvrdý kus práce - tak si tu súťaž naozaj vychutnajte! To je tá chvíľa, pre ktorú ste toľko obetovali, takže by bola škoda si pokaziť zážitok nejakým "stresom" ... no nie?



Reklama

Postup premeny - zo 77kg vážiacej maminy bikinifitnesska

Ukážeme vám, ako sa aj vy môžete zo 77kg vážiacej maminy zmeniť na úspešnú bikinifitnessku!

Tatiana KOŽUCHOVÁ - urobme si fitnessburger!

Úspešná fitnesska vám ukáže, ako navariť chutné jedlo vhodné aj pre bikinifitnessky. Dnes to bude fitnessburger! Videoklip!

Poznáte SAKFST pravidlá platné pre bikinifitness?

Chystáte sa súťažiť v nominácii bikinifitness? A poznáte pravidlá? Popis - úvodná informácia!