Čo spôsobuje zadržiavanie vody v podkoží?

Čo spôsobuje zadržiavanie vody v podkoží? Barbora LABUDOVÁ to zisťovala za tie z vás, ktoré tento pocit poznajú. 

Pozná to každá jedna z nás. Nepríjemný pocit zo seba samej, opuchnuté nohy, otlačené gumičky od spodného prádla, pocit plnosti, nafúknuté brucho či nadmerné potenie. Dni, sprevádzané týmito príznakmi, sú pre ženu jednoducho neznesiteľné. Necítime sa dobre vo svojej koži, čo sa prirodzene odráža aj na našej nálade – nevieme, čo na seba, máme pocit, že sme za noc pribrali minimálne 5 kíl a nevieme prísť na to prečo a ako to ovplyvniť. Čo v skutočnosti ovplyvňuje nadmerné zadržiavanie vody v tele?

Prečo?

Prečo a kedy si telo podrží viac vody? Ľudské telo vo všeobecnosti tvoria bunky, ktoré z 80% tvorí voda. Úlohou krvi je rozvádzanie živín bunkám po celom tele, takisto obsahuje nadpolovičný podiel vody – 60%. Voda je skrátka základom každého organizmu a nemôžeme bez nej žiť. Hladinu vody v tele ovplyvňuje nespočetné množstvo faktorov.

Príčiny

Hormonálna nerovnováha

Vieme, že situácia ohľadom hormónov je v ženskom tele tisícnásobne komplikovanejšia ako v mužskom. Nadmerné zadržovanie vody môžeme pozorovať najmä v období PMS (predmenštruačný syndróm) cca týždeň pred začiatkom menštruácie, niektoré ženy počas menštruácie a počas ovulácie, kedy je pomer hormónov v najväčšej nerovnováhe (lutenizačný hormón a estradiol veľmi vysoko, progesterón a folikulostimulačný hormón zasa veľmi nízko). Prirodzené telesné prejavy bohužiaľ, ovplyvniť nevieme, zadržanie vody sa však dá zmierniť.

Stres, nedostatok spánku

Tieto dva faktory uvádzam spolu zámerne. Prečo? Vieme, že vysporiadať sa so stresom je pre telo náročné. Baby si však často neuvedomujú, ako veľa ovplyvňuje spánok. Jeho nedostatok je pre telo stresový faktor, aj keď ho navonok možno priamo nepociťujeme. Preto by ste mali považovať spánok za veľmi dôležitý, nezanedbávať ho a dopriať telu oddych, ktorý potrebuje – nielen na regeneráciu svalov, ale tiež na normálne fungovanie bez akýchkoľvek ťažkostí (medzi ktoré zadržiavanie vody istotne patrí).

Nedostatočný príjem tekutín

Mnoho z nás robí chybu práve v tomto bode. Častokrát sa stáva, že pijeme málo vody s domnienkou, že v takom prípade telo žiadnu zadržiavať nebude. Pravdou je však presný opak – čím menej vody budete prijímať, tým viac si jej telo zadrží.

Zlá životospráva

Zlé stravovacie návyky, fajčenie, pitie alkoholu, nedostatok pohybu. To všetko vplýva na naše telo, bohužiaľ, veľmi negatívne. Pozor, za zlé stravovacie návyky sa považuje aj nadmerné solenie, nadmerné užívanie dochucovadiel, sladidiel, cukru. Samozrejme, nevravím, že všetko uvedené je zakázané, nezabúdajte však na staré dobré porekadlo Všetkého veľa škodí.

Choroba, oslabenie organizmu

aj na začínajúcu chrípku či nádchu môže telo reagovať zadržaním väčšieho množstva vody. Je to niečo ako obranný mechanizmus a zároveň signál pre vás, že s telom nie je niečo v poriadku.

Ako to ovplyvniť?

Telesné procesy ani priebeh menštruačného cyklu priamo ovplyvniť nevieme. Prejavy nadmerného zadržiavania vody však vieme zmierniť. Ako?

  • Pitný režim – dodržiavanie stáleho pitného režimu je najistejší spôsob, akým zabránite veľkému množstvu vody v podkoží. Denný príjem tekutín by mal predstavovať minimálne 2l VODY. Sladké, sladené, energetické nápoje či káva nie sú plnohodnotným zdrojom tekutín. Ako sme si povedali v predchádzajúcom článku, káva organizmus dehydruje a preto by ste mali po vypití kávy mali prijať aspoň rovnaké množstvo vody.
  • Dostatok spánku – napriek tomu, že sme to už spomenuli (opakovanie, matka múdrosti) – spánok je pre správne fungovanie tela mimoriadne dôležitý, netreba ho zanedbávať! Ak sa o svoje telo budete starať a doprajete mu dostatok odpočinku, ono vám to určite vráti.
  • Dostatok pohybu – potením sa zbavujeme vody z podkožia. Navyše, čím viac sa budete hýbať, tým bude vaše telo odolnejšie.
  • Správna životospráva – dávajte si pozor na spomenutú soľ, cukor, sladidlá či alkohol. Soľ slúži ako minerál, ktorý v tele viaže vodu. Čím viac soli budete prijímať, tým viac bude telo vodu zadržiavať. POZOR! Neznamená to, že ju musíte úplne vyradiť. Naše telo soľ bezodkladne potrebuje. Sladidlá vodu taktiež viažu, číže zadržujú, alkohol naopak telo dehydruje. Akýkoľvek výkyv znamená vystúpenie z rovnováhy, preto by ste sa mali držať zlatej strednej cesty – s ničím to nepreháňať a zároveň dodržiavať už spomenutý pitný režim.
  • Príjem draslíka – draslík je minerál, ktorý sa prirodzene nachádza v našom organizme. Je nevyhnutne potrebný pre správne fungovanie celého tela, má vplyv na hladké ale aj kostrové svalstvo. Pre naše telo je naozaj dôležitý, denne potrebujeme prijať aspoň 1000mg draslíka. Okrem iného pomáha tiež zabrániť telu zadržiavať nadmerné množstvo vody. Prijímať ho môžeme z viacerých zdrojov – banány, marhule, avokádo, pšeničné otruby, sója, varené vajíčka, kuracie a morčacie mäso, pistácie, čokoláda, koreňová zelenina a i., to všetko obsahuje draslík vo väčšej miere. Ak sa stravujete zdravo a váš jedálniček je pestrý, myslím, že dostatočný príjem draslíka nie je žiaden problém.
  • Bylinky – mnoho byliniek vám môže pomôcť práve so zadržiavaním vody. Čaj zo žihľavy, brezy, skorocelu, prasličky či púpavy pôsobia diureticky a zabraňujú opuchom.
  • Doplnky výživy / vitamíny – s bojom proti nadbytočnej vode pomôžu aj vitamíny a niektoré voľne dostupné doplnky výživy napr. vitamín C, ktorý pôsobí diureticky. V lekárni nájdete rôzne doplnky určené priamo pre ženy, napr. Forfemina a iné a podobné doplnky ponúkajú aj firmy ponúkajúce doplnky stravy, napríklad Yamamoto Nutrition, ktorý ponúka Diuricell alebo Ai-Diurebol.

V prípade, že je zadržiavanie vody vo vašom tele oveľa intenzívnejšie a sú s nim spojene aj iné nepríjemnosti, navštívte svojho lekára. Dlhodobo to môže ovplyvňovať aj zlý výber hormonálnej antikoncepcie. Ako sme už spomenuli vyššie, zadržiavanie vody môže byt tiež jeden z mnohých príznakov, že s vaším telom niečo nie je v poriadku. V takom prípade treba riešiť konkrétny vnútorný problém.



Reklama

Postup premeny - zo 77kg vážiacej maminy bikinifitnesska

Ukážeme vám, ako sa aj vy môžete zo 77kg vážiacej maminy zmeniť na úspešnú bikinifitnessku!

Tatiana KOŽUCHOVÁ - urobme si fitnessburger!

Úspešná fitnesska vám ukáže, ako navariť chutné jedlo vhodné aj pre bikinifitnessky. Dnes to bude fitnessburger! Videoklip!

Poznáte SAKFST pravidlá platné pre bikinifitness?

Chystáte sa súťažiť v nominácii bikinifitness? A poznáte pravidlá? Popis - úvodná informácia!