Čo sú spaľovače tukov a ako fungujú?

Viete čo sa skrýva v ,,zázračných“ tabletkách, ktoré nám napomáhajú v spaľovaní prebytočného tuku? Ako fungujú a kedy je vhodné ich zaradiť do výživy? Čo všetko je na trhu dostupné a aké sú účinky týchto spaľovačov? Pozrime sa na to bližšie s Andreou FEDOROVOU.

Spaľovače tukov v sebe ukrývajú široké skupiny látok, ktoré majú pozitívny účinok pri redukcii hmotnostirysovaní postavy. Sú obľúbeným doplnkom u športovcov usilujúcich sa o ich estetický vzhľad s nízkym percentom tuku. Ich využitie nájdeme aj u tých, ktorý sa snažia o čo najnižšiu súťažnú váhu. V oboch prípadoch ale platí rovnaké pravidlo. Spaľovače sú výživovým doplnkom a bez nastaveného kalorického deficitu neposkytnú požadovaný účinok. Sú dobrým pomocníkom – ale nejde o žiaden superdoplnok, ktorý odmaká prácu za vás.

Existujú spaľovače tvorené len jednou látkou (napr. kofeínom, karnitínom, či synefrínom), alebo komplexné spaľovače, ktoré sú výhodnejšie. Prečo? Ich efekt vyplýva zo vzájomnej kombinácie ich zloženia. Spoločne vytvárajú synergický účinok.

Aké majú spaľovače účinky?

  • Látky ovplyvňujúce metabolizmus tukov – pri čerpaní energie sa podieľajú na zvýšení spaľovania tukových zásob (pri tréningu, ale aj v kľudovom metabolizme).
  • Stimulačné látky – podporujú zvýšenie energie na intenzívny tréning a pomáhajú k zníženiu únavy.
  • Termogénne látky – zvyšujú energetický výdaj tým, že pomáhajú premieňať energiu na teplo.
  • Látky podporujúce zníženie absorbcie živín pri trávení – najmä tukov a sacharidov.
  • Látky znižujúce chuť do jedla.

Kofeín

Kávičkárky mi dajú rozhodne za pravdu, že káva je jedným z najobľúbenejších stimulantov. Kofeín stimuluje nervovú sústavu, zvyšuje bdelosť a pozornosť a taktiež má účinok pri vazokonstrikcii v mozgu. Je súčasťou spaľovačov tukov vďaka jeho ďalším schopnostiam: zvyšuje fyzickú silu a vytrvalosť, podporuje metabolizmus. Nevýhodou je, že organizmus si na kofeín postupne zvykne a jeho účinky sú tak slabšie. Káve a jej vplyve na fyzický výkon sa podrobnejšie venujeme v tomto článku

L-karnitín

L-karnitín je prirodzenou látkou nachádzajúcou sa v ľudskom tele. Jeho úlohou je zintenzívniť premenu tukov takým spôsobom, že na seba viaže mastné kyseliny a spoločne prechádzajú mitochondriálnou membránou bunky, kde sa využívajú na energiu. V minulosti bol považovaný za vitamín, ktorý priaznivo podporuje činnosť srdca. Pri zistení jeho účinkov boli do neho v oblasti športovej výživy vkladané veľké nádeje za účelom spaľovania tukov. Zo súčasných zdrojov ale vieme, že u zdravých ľudí suplementácia kreatínom nepodporuje spaľovanie tukov (benefity pozorujeme len pri jeho deficite v tele). Využitie však nachádza v medicíne. Navyše, jeho zastúpenie je vo vyváženej a pestrej strave celkom veľké.

Extrakt zo zeleného čaju

Zelený čaj je považovaný za veľmi účinný prírodný stimulant. Je pre naše zdravie prospešný aj vďaka jeho antioxidačným vlastnostiam. Hlavnými zložkami zeleného čaju sú katechíny, a tie spolu s kofeínom (ktorý zelený čaj obsahuje) prispievajú k zvýšeniu využitia tukov a zrýchleniu kľudového metabolizmu. Podieľa sa aj na termogenéze.

Taurín

Ide o aminokyselinu, ktorú si telo samo syntetizuje a zároveň ju prijímame aj v potrave. Suplementácia taurínom ma radu benefitov pri intenzívnych silových tréningoch. Zaradzujeme ho ku stimulantom a častokrát ho nájdeme aj v zlození energetických nápojov.

Synefrín

Synefrín je prirodzene sa vyskytujúci alkaoid získaný z citrusových plodov (Citrus aurantium). Využíva sa aj v tradičnej čínskej medicíne. Má stimulačné účinky a zvyšuje kľudový metabolizmus a termogenézu. Jeho suplementácia je podľa športovcov účinná a bez vedľajších účinkov.

Guarana

Rastlina s výrazným stimulačným efektom. Semená guarany sú najväčším zdrojom kofeínu. Je zložkou komplexných spaľovačov, avšak nemá preukázateľné schopnosti spaľovania tuku – ide hlavne o stimulant nachádzajúci sa aj v energetických nápojoch.

 

Kapsalicín

Názov pomenujúci extrakt z chilli papričiek (v spaľovačoch najčastejšie vo forme extraktu z kajenského popru). Taktiež zvyšuje metabolizmus a podieľa sa na podpore termogenézy.

Za najviac účinné spaľovače sú považované: kofeín, extrakt zo zeleného čaju, synsfrín, kapsalicín, doplnené aj o látky ako sú extrakt z kôry vŕby bielej, banaby alebo guarany a taurínu. U týchto látok, ktoré sú zložkami spaľovačov, sú dokázateľné účinky. Avšak v prípade karnitínu jeho účinok nie je dostatočne preukázaný. Rovnako je to v prípade kyseliny hydroxycitrónovej a chrómu.

Komplexné spaľovače obsahujú viacero účinných látok, ktorých efekt sa vzájomne násobí. Vedeli ste však o aké látky ide? Najbližšie, ak budete siahať po svojom obľúbenom spaľovači, všimnite si aj etiketu, ktoré látky váš spaľovač obsahuje. Nezabúdajme však na to najzákladnejšie pravidlo. Spaľovače sú len doplnkom výživy do kalorického deficitu. Odmakať si to musíme hlavne samé, v kuchyni a na tréningu.



Reklama

Tatiana KOŽUCHOVÁ - urobme si fitnessburger!

Úspešná fitnesska vám ukáže, ako navariť chutné jedlo vhodné aj pre bikinifitnessky. Dnes to bude fitnessburger! Videoklip!

Postup premeny - zo 77kg vážiacej maminy bikinifitnesska

Ukážeme vám, ako sa aj vy môžete zo 77kg vážiacej maminy zmeniť na úspešnú bikinifitnessku!

Poznáte SAKFST pravidlá platné pre bikinifitness?

Chystáte sa súťažiť v nominácii bikinifitness? A poznáte pravidlá? Popis - úvodná informácia!