Fitness, alebo anorexia? Zachovajte si zdravý rozum!

Kedy ešte robíte šport a kedy máte poruchu príjmu potravy? Kedy je snaha dosiahnuť formu už za hranicou akceptácie?

Zdravá a vyvážená strava a tréning sú prirodzenou súčasťou života každej fitnessky. Dokonca fitness je riešením pre dievčatá, ktoré podľahli anorexii. Ale ... čoraz častejšie sa však stretávame s tým, že sa zdravý životný štýl preklenie do psychickej poruchy. Ťažkej poruchy, kedy snaha o zisk formy je iba dôvodom k týraniu samej seba. Dobrovoľnému týraniu. Aké sú príznaky?

Úzkostná kontrola prijímanej potravy a telesnej váhy

Všetko vážite, vyradili ste z jedálnička cukor, bielu múku, mliečne produkty, ovocie, neskôr aj lepok a červené mäso je pre vás niečo ako cesnak pre upíra. Nikto na svete vám nevyhovorí, že to čo robíte, už dávno nemá so zdravou stravou nič spoločné. Na váhu stúpate každé ráno a najradšej by ste sa vážili aj počas dňa. A keď vám večer pred spaním ručička na váhe ukáže o 100g viac - pritvrdíte. Spoznali ste sa v tomto popise? Ak áno, je mi vás ľúto - máte vážny psychický problém!

Ako robiť fitness a zachovať si zdravý rozum

Pravidlo č. 1 - vzdelávajte sa
Čítajte a ponechajte si objektivitu. Nemyslite čiernobielo, pretože univerzálna pravda neexistuje. Pokiaľ s tým máte problém a tendenciu uveriť všetkému čo sa začína na- vedci zistili...,- spomeňte si na vaječné žĺtka. Roky boli zatracované, aby páni vedci nakoniec prišli na to, že ich benefity pre zdravie človeka sú viac než len pozitívne. Vyberajte si čo čítate. To, že je niečo na internete neznamená, že je to overený fakt.

Pravidlo č. 2 - uvedomte si rozdiel medzi súťažnou formou a pekným telom so zdravým percentom tuku
Ak by ste boli ,,vo forme" príliš dlho ochoreli by ste, a to psychicky aj fyzicky. To, že po sezóne priberiete trochu tuku vám umožňuje pripravovať sa na ďalšiu a zlepšovať sa. Potrebujete byť v prvom rade zdravé a vaše telo potrebuje oddych. 

Pravidlo č. 3 - priberať na osvalené telo je iné ako priberať na kosti, uvedomte si to
Budete pôsobiť väčším dojmom ako vaša kamarátka, ktorá sa silovému tréningu nevenuje, ale tuku má na sebe možno viac ako vy. Nevšímajte si uštipačné poznámky. Toto je súčasť športu, ktorý robíte a vybrali ste si to vy.

Pravidlo č. 4 - jedlo nie je strašiak a je v poriadku, že vám chutí
Ak máte chuť na koláč, proste si ho dajte. Keď to neurobíte, nakoniec ich zjete päť naraz. Aj mimo sezóny by ste mali jesť čisto, ale to neznamená, že si raz za čas nemôžete dopriať niečo, čo sa zdravému stravovaniu vymyká. Netreba sa zblázniť. Ak na vás chute na sladké prichádzajú pričasto, tak hľadajte chybu vo svojom stravovacom režime. Skúste zmeniť množstvo, prípadne načasovanie príjmu hlavne komplexných sacharidov. 


Linn Stromberg fitness vrátilo do života a z anorektičky sa vďaka silovému tréningu stala skvele vyzerajúcou mladou ženou. Súhlasíte? Pozor, aby vo vašom prípade nenastala opačná zmena. Majte svoje ciele pod kontrolou!

Pravidlo č. 5 - zabudnite na váhu
Resp. na každodenné váženie sa. V ,,off season" je absolútne postačujúce odvážiť sa raz za dva týždne, aby ste nad sebou úplne nestratili kontrolu.

Pravidlo č. 6 - počúvajte svojich najbližších
Upozorňujú vás, že ste sa zmenili? Vraj s vami už nie je zábava, máte pričasté zmeny nálad a všetci kamaráti od vás bočia? Je veľmi ťažké priznať si, že máte problém, ale pravdepodobne ho naozaj máte. Dajte si od súťaženia pauzu, ak je to potrebné vyhľadajte odbornú pomoc a pokúste sa nájsť niečo nové, čo vás bude napĺňať, pretože život, ktorý je len o tom čo a kedy zjete nie je život. A fitness nie je jediný šport na svete. 

Pravidlo č. 7 - vyberajte si tie správne vzory
Na sociálnych sieťach máme možnosť sledovať nespočetné množstvo fitnessiek zo Slovenska a zo zahraničia. Pre mnohé mladé začínajúce dievčatá sú slepo nasledovaným vzorom a ich vyjadrenia a rady sú pre ne ničím nevyvrátiteľnou pravdou. Ale nie je všetko zlato, čo sa blyští a nie vždy je za radami a vzhľadom ich idolu sebadisciplína a množstvo naštudovaného materiálu. Pokiaľ váš idol udržiava súťažnú formu aj mimo sezóny, prípadne naopak u nej pozorujete priveľký nárast váhy znamená to, že vaša favoritka sama nevie, čo zdravé je a čo nie. Má zle nastavený diétny režim, alebo možno sama trpí poruchou príjmu potravy. Príliš veľké množstvá motivačných citátov a neustále ubezpečovanie samej seba, že jej akutálna forma je tá ideálna (a to v obobí úplného vyrysovania aj v období začínajúcej nadváhy) nie je niečo čím sa snaží presvedčiť o svojej pravde vás, snaží sa presvedčiť samu seba. Zo slovenských bikinárok majú svoju formu mimoriadne dobre pod kontrolou Timea TRAJTEĽOVÁ a Sabina PLEVÁKOVÁ. Za roky intenzívneho súťaženia u nich nepozorujeme žiadne extrémne výkyvy váhy a je evidentné, že ich príprava a obdobie ,,offseason" je výborne zvládnuté. 

Pravidlo č. 8 - majte sa rady
Posledné pravidlo. Žiadna medaila vás šťastnejšou nespraví a o číslo menšie nohavice tiež nie. A ak áno, tak len na malú chvíľu. Majte sa rady či už máte na tele 15, alebo 20 % tuku. Tešte sa z každého, hoc aj malého úspechu, ktorý dosiahnete a nepovažujte sa za výnimočnú len ak budetet stáť na stupni víťazov.
 



Reklama

Tatiana KOŽUCHOVÁ - urobme si fitnessburger!

Úspešná fitnesska vám ukáže, ako navariť chutné jedlo vhodné aj pre bikinifitnessky. Dnes to bude fitnessburger! Videoklip!

Postup premeny - zo 77kg vážiacej maminy bikinifitnesska

Ukážeme vám, ako sa aj vy môžete zo 77kg vážiacej maminy zmeniť na úspešnú bikinifitnessku!

Poznáte SAKFST pravidlá platné pre bikinifitness?

Chystáte sa súťažiť v nominácii bikinifitness? A poznáte pravidlá? Popis - úvodná informácia!