Imunita – čo to je a ako ju posilniť?

Viete ako vyzerá náš imunitný systém? Imunita je u každého z nás iná a individuálna na základe toho, s akými chorobami sa človek doposiaľ stretol. Čo ale pre ňu môžeme urobiť? Jednoznačne – posilniť ju. A čo jej škodí? Na túto tému sa podrobnejšie pozrela Andrea FEDOROVÁ.

Celý svet sa zrazu zastavil. Dennodenné ponáhľanie sa za ,,niečím“ sme nahradili relaxovaním doma s našimi najbližšími. Zasiahlo to aj náš svet fitness a kulturistiky a podobne ako aj v iných športoch sme dospeli do najhoršej možnej varianty (obzvlášť pre pretekárov, ktorí majú obrovský kus prípravy za sebou) – všetky súťaže jarnej sezóny sú až do odvolania zrušené. Aj naša redakcia BikiniFitness.sk bola plná očakávaní, čo jarná sezóna 2020 prinesie. Avšak vážnosť tejto situácie si toto stanovisko vyžaduje. Všetci vieme, že ostať doma je ten najvhodnejší spôsob ako chrániť seba a blízkych. Aj v týchto dlhých dňoch vám chceme prostredníctvom článkov a príspevkov poskytovať obsah, ktorý môže minimálne jednej z vás pomôcť rozšíriť okruh svojich vedomostí a motivovať vás v týchto nie úplne ideálnych týždňoch. V dnešnom článku si podrobnejšie posvietime na imunitu.

IMUNITA

Náš organizmus je pravidelne vystatovaný cudzím látkam a mikroorganizmom vonkajšieho prostredia. Snažia sa vojsť do nášho tela a vytvoriť si v ňom vhodné podmienky pre ich existovanie. A čo na to náš organizmus? Neustále sa proti nim chráni práve imunitnou reakciou. Imunita je obranyschopnosť organizmu proti infekčným a iným agresívnym ochoreniam. Má preto kľúčový význam v našich životoch a fungovaní nášho zdravia. Kde v tele sa objavila?

Organizmus je chránený už od narodenia

Každý z nás si už ako novorodeniatko prináša na svet určitú dávku vrodenej imunity. Tá sa v prvých rokoch života postupne vyvíja a stabilizuje, a aj preto môžeme pozorovať u detí, že sú častejšie choré. Dieťa si potrebuje vytvárať svoje vlastné imunitné reakcie, preto ak sa niektoré matky snažia vytvoriť pre svoje ratolesti ideálne sterilné prostredie, je to chyba. Ešte viac mu škodia.

Ako to v našom tele funguje?

Za imunitnou reakciou stoja skupiny buniek, ktoré pracujú ako tím proti všetkým cudzím organizmom, ktoré sa do nášho tela dostanú. Spoločne bojujú za naše telo a naše zdravie. Sú roztrúsené po celom tele a spolupracujú s ostatnými systémami - tak je zaistená harmonická činnosť organizmu ako celku. Akými formami imunity sme chránení?

Typy imunity

1. NEŠPECIFICKÁ (vrodená): Je daná geneticky a je považovaná za prirodzenú odolnosť organizmu. Akým spôsobom chráni naše telo? Jednoducho – už od povrchu. Koža a sliznice tvoria základné povrchové bariéry so schopnosťou obrany. Ak cudzorodý organizmus prenikne do tela, úlohu preberajú krvné bunky. Biele krvinky majú schopnosť pohlcovať týchto nechcených návštevníkov nášho tela. Krvou sa privezú až k nim a svojimi enzýmami ich rozkladajú. Prejaví sa to ako zápal. Biele krvinky po ukrutnom boji odumierajú a menia sa na hnis.

2. ŠPECIFICKÁ (získaná): Nie je dedičná, ale formuje sa v priebehu života. Jej sila sa vytvára na základe kontaktu s cudzími látkami, ktoré vrodená imunita nebola schopná zlikvidovať. Základnými bojovníkmi tohto druhu imunity sú špecializované bunky a protilátky. Čo nastane keď sa baktéria ocitne v našom tele? Špecializované bunky to zistia a vydajú na miesto armádu pomocníkov – protilátok, ktoré už dobre vedia ako sa o tohto nechceného hostiteľa postarať. Tieto špecializované bunky sú špeciálne aj v tom, že ak sa opakovane stretnú s rovnakou nežiadúcou látkou, vedia na ňu reagovať rýchlejšie a vydajú protilátky vo väčšom množstve. To má význam aj pri očkovaní. Súčasťou špecifickej imunity sú aj tzv. NK bunky (natural killer cells), ktoré dokážu rozpoznať a zneškodniť nádorové a vírusom napadnuté bunky v našom tele.

Ako posilniť našu imunitu?

Každý imunitný systém si chráni svojho majiteľa najlepšie ako vie. Ako mu v tom dokážeme pomôcť my?

  • Doprajme si kvalitný spánok. Koľko hodín spíte vy? Odborníci tvrdia, že ak spíte pravidelne kratšie ako 6 hodín, riskujete, že váš imunitný systém slabne a je náchylnejší na infekčné ochorenia. Bunky imunity sa obnovujú počas spánku, preto by sme mali spať 7-9 hodín denne.
  • Otužujme sa. Koľké z vás sú milovníčky horúcej sprchy? Ja jednoznačne áno. Ale skutočnosť, že otužovaním môžeme posilniť našu imunitu, stojí za zmenu. Nie, nemusíme sa hneď hodiť do studeného jazera. Dôležité je začať pomaly a najlepšie v spomínanej sprche. Aby šok zo studenej vody (hlavne teraz v zimnom období) nebol príliš veľký, treba jej teplotu znižovať naozaj postupne. Sprchovanie by malo začínať vždy od nôh smerom k hlave. Pôsobením studenej vody sa stiahnu cievy, čo má následne vplyv na rozprúdenie krvi a zrýchlenie látkovej výmeny (metabolizmu).
  • Kŕmme naše telo tým, čo potrebuje. Doprajme si pestrú stravu s dostatkom vitamínov a minerálnych látok. Okrem zdrojov z ovocia a zeleniny je vhodné ich množstvo doplniť aj prostredníctvom doplnkov výživy. Viac sa o vitamínoch a mineráloch dočítate TU. Niektoré potraviny sú pre telo obzvlášť prínosné v jesennom a zimnom období, preto by sme na nich nemali zabúdať. Ide napríklad o cesnak, cibuľu, kyslú kapustu, ryby, hlivu ustricovú, kyslé mliečne výrobky, orechy, semená, za studena lisované oleje atď. Nezabúdajme ani na pravidelný pitný režim. Na odplavovanie škodlivých látok z tela sú vhodné bylinkové čaje. • Hýbte sa a doprajte si pobyt na čerstvom vzduchu.
  • Nepodliehajte zbytočne stresu
  • Udržiavajte svoje nohy v teple.
  • Preliečte chrípku či nachladnutie poriadne.
  • Doprajte si odpočinok.

Pozor na alkohol!

Mnohým z nás dávali staré mamy vypiť ,,poldeci domácej na zdravíčko”. V skutočnosti však alkohol imunitu neposilňuje. Príjem alkoholu zvyšuje hladinu protilátok, ktoré znižujú obrany schopnosť. Zvýšenie týchto protilátok sa v tele deje aj pri očkovaní, alkohol však v tejto súvislosti neprináša žiadne pozitíva.



Reklama

Poznáte SAKFST pravidlá platné pre bikinifitness?

Chystáte sa súťažiť v nominácii bikinifitness? A poznáte pravidlá? Popis - úvodná informácia!

Postup premeny - zo 77kg vážiacej maminy bikinifitnesska

Ukážeme vám, ako sa aj vy môžete zo 77kg vážiacej maminy zmeniť na úspešnú bikinifitnessku!

Tatiana KOŽUCHOVÁ - urobme si fitnessburger!

Úspešná fitnesska vám ukáže, ako navariť chutné jedlo vhodné aj pre bikinifitnessky. Dnes to bude fitnessburger! Videoklip!