Juliána Melišová- Tuky- jesť či nejesť?

Tuky spôsobujú celulitídu, priberá sa z nich a vôbec by sme ich jesť nemali! Kedy už konečne bude tento mýtus zo sveta fitness vykorenený?

Tuk – toto slovíčko naženie husiu kožu nejednej žene, ktorej cieľom je redukcia telesnej hmotnosti. Pre mnohých výživových poradcov, či trénerov bol dlho nedocenenou makroživinou. Je však ich vyradenie z jedálnička najšťastnejšie riešenie?

Tuky, alebo lipidy v strave sú základnou živinou, rovnako ako sacharidy, či bielkoviny. Jeho príjem je zásadný pre vstrebávanie vitamínov A, D, E a K, ďalej zásobuje telo esenciálnymi mastnými kyselinami, ktoré posilňujú imunitný systém, starajú sa o pevné nechty, vlasy a zdravú pokožku. Ďalej poskytujú aktívne prostredie pre hormóny, ktoré ovplyvňujú všetko – hlad, sexuálny apetít, či našu náladu.  Ruku na srdce, každá jedna fitnesska, či večná dietárka, ktorá tuky vyradila mala problém so zdravím – statusy na sociálnych sieťach o nekonečnom ležaní v posteli, dopovaní liekmi v súťažných prípravách, bohužiaľ vypadávanie vlasov na dennom poriadku, nekonečný pocit hladu a nedá mi nespomenúť, že nejedna v  príprave nevedela zo seba dostať jedno súvislé súvetie, ktoré dávalo nejaký zmysel. Naša myseľ vyradením tuku proste otupieva – nevládnosť rozprávať, chodiť, akokoľvek aktívnejšie fungovať.

Čo nasleduje po tvrdej diéte pri nedostatočnom množstve tuku? Absolútne rozhodený hormonálny systém, kedy je narušený aj menštruačný cyklus, ktorý sú schopné niektoré ženy neriešiť aj roky a to len kvôli „dokonalej figúre“, resp. strachu z tukov- nášho „nepriateľa“. Ďalšia alternatíva, s ktorou sa tiež nejedna z nás určite stretla sú vlčie hlady. Tu sa dostávajú na rad hormóny inzulín a leptín. Vďaka jedlu, ktoré skonzumujeme sa nám z mozgu dostavia signály ako „už som najedený“ alebo  signál, ktorý nás núti jesť viac (hore nazvaný vlčí hlad), teda priberáme.  Ako tento kolotoč zastaviť? JEDZTE ZDRAVÉ TUKY.  Je to krok, ktorý môže byť kľúčom k vašej vitalite, hormonálnej rovnováhe a štíhlosti.  Pre športovkyne má výhodu aj pri zvyšovaní výkonnosti a zlepšení celkovej kvality tela. Preto príspevky o tom, ako konzumácia tuku spôsobuje celulitídu, či retenciu vody v podkoží sú ničím nepodložené a zavádzajúce informácie.

Aké tuky konzumovať?
Tuky rozdeľujeme na tie dobré – zdravé (mononasýtené alebo polynasýtené tuky) a tie zlé – nezdravé (nasýtené tuky).  Konzumáciou „zdravých“ tukov znižujete množstvo cholesterolu v krvi a taktiež sa znižuje krvný tlak. Do svojho jedálnička by ste teda mali zaradiť: kokosový olej, avokádo, ľanový/konopný olej, rybí tuk, semená: chia, tekvicové, ľanové, ..., orechy: vlašské, makadamia, para, mandle, ..., ďalej domáce vajcia, maslo, kyslá smotana, plnotučné mliečne výrobky a dokonca aj kvalitná slaninku ;)

Aký tréning zaradiť na redukciu zásobeného telesného tuku?
Aeróbnu činnosť. Pri cvičení s nižšou intenzitou – teda za stáleho prísunu kyslíka, sú tuky schopné oxidovať a teda svalom tak poskytujú väčšie množstvo energie ako sacharidy. S touto informáciou sa poraďte s vaším osobným trénerom J My sa poďme ďalej venovať výžive.

Aké množstvo tuku je odporúčané?
20-30% z celkového kalorického príjmu. Tuky obsahujú 9kcal na 1g – sú teda najenergetickejšou makroživinou. Ak budú tuky vhodne zvolené, napríklad z vyššie uvedených zdrojov, verte, že vaše zdravie bude prosperovať, budete v lepšej nálade, budete mať viac energie na fungovanie v práci, s rodinou, či na  tréningu.

Zdroj: MACH, I., BORKOVEC, J. Výživa pro fitness a kulturistiku. Praha: Garda, 2013.



Reklama

Postup premeny - zo 77kg vážiacej maminy bikinifitnesska

Ukážeme vám, ako sa aj vy môžete zo 77kg vážiacej maminy zmeniť na úspešnú bikinifitnessku!

Tatiana KOŽUCHOVÁ - urobme si fitnessburger!

Úspešná fitnesska vám ukáže, ako navariť chutné jedlo vhodné aj pre bikinifitnessky. Dnes to bude fitnessburger! Videoklip!

Poznáte SAKFST pravidlá platné pre bikinifitness?

Chystáte sa súťažiť v nominácii bikinifitness? A poznáte pravidlá? Popis - úvodná informácia!