Kabelky dopingových hriešnic - Je inzulín pomocník alebo hrozba?

Inzulín - toľko diskutovaná látka vo svete fitness. S čím sa vlastne spája, prečo je dôležitý a prečo ho zneužívajú dopingové hriešnice? Dočítate sa v článku od Andrey Fedorovej. 

Súťaženie v kategórii bikinifitness je pre ženy (a mužské publikum) čoraz atraktívnejšie. Celý náš výsledný look nás ale stojí naozaj veľa úsilia – od tréningov vo fitku, stravy, nácviku pózingu až po konečnú vizáž. Snažíme sa dať do toho naozaj všetko. Avšak, niekedy ani to všetko nestačí. Rozhodcovia majú naozaj ťažkú úlohu v tak krátkej chvíli vybrať najlepšie pretekárky, takže ak nezaujmeš od prvého momentu, pravdepodobne eliminácia alebo semifinále je tvoje jediné prezentovanie sa na javisku. Tie vytrvalé to núti byť na ďalšej súťaži opäť o niečo lepšia.

O tom tento šport je, pracovať na sebe vytrvalo a systematicky. Ale nájdu sa medzi nami aj také, ktoré si to chcú ,,trošku uľahčiť“? Zaujímavá myšlienka. Ale verím, že medzi nami ženami to tak nie je, a naturálnosť je naša jediná cesta za dosahovaním nastavených cieľov. A ak niektorá zvažuje o tom nahovoriť sa na nejakého dopingového pomocníka za víziou rýchlejších výsledkov, mala by vedieť, do akého rizika sa okrem pozitívnej dopingovej kontroly dostáva.

Inzulín

Predstavme si inzulín, často zneužívaný najmä mužským pohlavím vo svete kulturistiky. Ide o prirodzený hormón vyskytujúci sa v tele každej z nás. Jeho umelá forma je pre cukrovkárov nevyhnutnou súčasťou ich života. Prečo je doping inzulínom lákadlom pre silové športy? Aké riziká v sebe skrýva jeho nesprávne dávkovanie? Poďme pekne po poriadku.

Čo je inzulín?

Inzulín je peptidový hormón produkovaný Langerhansovými ostrovčekmi podžalúdkovej žľazy (pankreasu). Je považovaný za najviac anabolický hormón. Jeho úlohou je znížiť hladinu cukru v krvi a transportovať živiny (nielen glukózu) do svalových, ale aj tukových buniek (čo predstavuje až 2/3 všetkých buniek ľudského tela).
Sekrécia inzulínu do krvného obehu je preto priamo závislá na hodnote glykémie (hladiny cukru v krvi) - čím je glykémia vyššia, tým je väčšia sekrécia inzulínu. To priamo súvisí s potravou bohatou na sacharidy. Je jediným hormónom, ktorý môže znížiť hladinu cukru v krvi príjmom glukózy do buniek a syntézou glykogénu (forma ukladania glukózy, slúžiaca ako zdroj energie pre organizmus).

Účinky inzulínu

  •  Zvyšuje syntézu proteínov, lipidov a glykogénu
  •  Ukladá aminokyseliny predovšetkým do kostrového svalstva, kde stimuluje rast svalových proteínov
  •  Zvyšuje replikáciu DNA – stimuluje bunkové delenie a rast buniek
  •  Znižuje mieru glukoneogenézy (tvorba glukózy z necukrených zdrojov v tele)
  •  Zvyšuje prívod draslíka do buniek
  •  Má vplyv na mozog

Diabetes mellitus

Tento ,,superhormón“ sa nachádza v každom zdravom organizme, teda prirodzene v tele každej z nás. Problém však nastáva, ak ho naše telo produkuje v nedostatočnom množstve. Spôsobuje metabolickú poruchu Diabetes mellitus, charakterizovanú chronicky zvýšenou hladinou cukru v krvi na základe nedostatku inzulínu alebo inzulínovej rezistencie.

  • Diabetes mellitus 1. typu – je choroba autoimunitného podkladu spôsobená deštrukciou buniek pankreasu, ktoré inzulín produkujú. Pri diabete 1. typu sa inzulín netvorí, a je nutné nahradiť ho umelo vo forme syntetického inzulínu.
  • Diabetes mellitus 2. typu – v tomto prípade pankreas síce produkuje inzulín, no jeho množstvo buď nie je dostatočné alebo sa nedokáže viazať na inzulínové receptory (inzulínová rezistencia). Môže byť spôsobený dedičnými faktormi, stravou s vysokým obsahom tukov, nadmernou telesnou hmotnosťou, či nedostatkom pohybu.

Pre diabetických pacientov je nevyhnutné inzulín podávať v externej forme, ktorý sa viaže na rovnaké inzulínové receptory ako endogénny inzulín.

Inzulín ako doping

Odborníci klasifikujú inzulín ako anabolický hormón kvôli jeho schopnosti zvyšovania protesyntézy a podpore ukladania glykogénu. Inzulín je často zneužívaný v spolu s anabolickými steroidmi a rastovými hormónmi v silových športoch. Kým anaboliká a rastové hormóny podporujú rast svalov, inzulín inhibuje (teda znižuje) ich redukciu.
Rastový hormón somatotropín navyše znižuje príjem glukózy do svalových buniek, čo môže byť kompenzované inzulínom. Vzhľadom k rozsiahlej výrobe inzulínu farmaceutickými spoločnostiami, ktoré musia pokryť potrebu diabetikov, je ľahké dostať sa k umelému inzulínu na čiernom trhu. Preto si veľa kulturistov aplikuje inzulín injekčne ako pravidelnú súčasť svojho steroidového programu.

Nežiadúce účinky a následky zneužívania inzulínu

Užívanie inzulínu prináša veľmi dobre výsledky u pacientov, ktorí trpia jeho nedostatkom. No čo v prípade ak ho má naše telo dostatok, a dodáme mu ho ešte viac? Bude to v poriadku? Žiaľ, nie. Nesie to so sebou radu rizík, ktoré by sme my ženy mali naozaj zvážiť.

  • Pri zvýšenej hodnote inzulínu v krvi hrozí riziko hypoglykémie (nízka hladina glukózy v krvi).
  • Syntetický inzulín inhibuje uvoľňovanie vlastného inzulínu. Tento efekt sa nazýva "negatívna spätná väzba". V preklade – narušíme si jeho prirodzenú tvorbu.
  • Dopovanie inzulínom môže byť životu nebezpečné! Predávkovanie syntetickým inzulínom spôsobuje radu negatívnych prejavov ako sú zmeny centrálneho nervového systému, sprevádzané pocitmi únavy, slabosti, hladu, bolesťami hlavy, poruchami videnia, pocitmi úzkosti, chvenia, zvýšenie krvného tlaku, búšenie srdca a nadmerné potenie.
  • Ak hladina cukru v krvi klesne natoľko, že nervový systém už nie je dostatočne zásobený energiou, môže nasledovať vážne poškodenie mozgu s následnou poruchou vedomia a v najhoršom prípade až glykemická smrť.
  • Ďalšie nebezpečenstvo spojené so zneužívaním inzulínu je riziko vzniku diabetu.

Vzhľadom na to, že je užívanie inzulínu tak nebezpečné (pokiaľ nejde o liečbu diabetu pod lekárskym dohľadom) snáď ani nemusím poznamenať, aby sme o jeho užívaní ani neuvažovali. Náš organizmus presne vie, koľko ho potrebuje. A na rozdiel od steroidov či rastového hormónu (ktoré sú v tomto športe rovnako nežiadúce a prinášajú tiež nemálo negatívnych účinkov), inzulín vás pri jedinom nesprávnom dávkovaní môže zabiť behom niekoľkých minút.



Reklama

Poznáte SAKFST pravidlá platné pre bikinifitness?

Chystáte sa súťažiť v nominácii bikinifitness? A poznáte pravidlá? Popis - úvodná informácia!

Postup premeny - zo 77kg vážiacej maminy bikinifitnesska

Ukážeme vám, ako sa aj vy môžete zo 77kg vážiacej maminy zmeniť na úspešnú bikinifitnessku!

Tatiana KOŽUCHOVÁ - urobme si fitnessburger!

Úspešná fitnesska vám ukáže, ako navariť chutné jedlo vhodné aj pre bikinifitnessky. Dnes to bude fitnessburger! Videoklip!