Kompresné opasky - nočná mora slovenských trénerov

Kompresné opasky sú podľa slov mnohých trénerov na Slovensku doslova smrteľne nebezpečnou záležitosťou pre bikinifitnessky. Kde je pravda?

Stláčajú a premiestňujú nám orgány, oslabujú stred tela, deformujú rebrá a spôsobujú dokonca pomalú, neodvratnú smrť? Vážne si to myslíte o kompresných opaskoch, ktoré sa po nesmelých začiatkoch aktuálne využívajä všade tam, kde je primárny záujem o dosiahnutie zmeny vzhľadu vďaka posilňovacím tréningom a nie výkon?

Ak občas zavadíte o tento článok, je vám asi jasné, že svoj názor som v úvodných vetách vyjadrila jasne. A s úsmevom na perách, dokonca by som povedala, že s miernym úškrnom popod fúz - ktorý nemám.

Kompresné opasky si našli svoje miesto v silovom tréningu fitnessiek po celom svete. Fitnessiek, bikinifitnessiek, wellness fitnessiek atď., cieľom ktorých je primárne riešiť estetiku. Dokonca si môžeme všimnúť aj narastajúci trend ich využitia v tréningu súťažiacich/mužov v kategórii Men´sPhysique. Dôvod?
Útle pásy vedú k lepším výsledkom - priamo na súťažných pódiách. Prečo? Okrem toho, že útly pás dáva vyniknúť šírke chrbta a pliec, dokonca aj estetike stehien, je za tým asi aj nechuť, ktorú v ľuďoch čím ďalej, tým viac vyvolávajú ťažkotonážni kulturisti predvádzajúci svoje pochybenie v príprave v podobe nadrozmerného brucha.

Je to tak. Hardcore bodybuilding prekročil hranicu estetiky a práve kategórie Bikini Fitness, WellnessFitness či Men´sPhysique majú za úlohu estetiku do nášho športu navrátiť (či sa to už niekomu páči, alebo nie...). A tak sa kompresné opasky, neoprénové opasky a korzety stali nevyhnutnou súčasťou prípravy každého jedného z nich. Dokonca ich využívajú aj mnohí strongmani. Tí najlepší!

Strongmani a kopresný opasok


Hlásenie - zatiaľ nikto z nich neumrel! Ak áno, neviem o tom, a pochybujem, že to bolo následkom nosenia práve kompresných opaskov. V zahraničí je bežné, že trénerky (práve ony stoja v pozadí úspechov ruskej a ukrajinskej bikini/wellness fitness školy) opasok zverencovi odporúčajú. Slovenskí tréneri (zopakujem - tréneri, nie trénerky) pri slovnom spojení "kompresný opasok“ vyťahujú z tašky krucifix a cesnak, posadia si vás a zdĺhavo vám vysvetľujú všetko, čo si tým môžete spôsobiť.

Začína sa to zvyčajne pri deformovaných rebrách, posunutých orgánoch a končí pri nadmernom zadržiavaní vody a ...  niekedy aj vtáčej chrípke. Každopádne ich rezultát znie - kompresný opasok rovná sa doživotné následky v štýle "pokrivený konár", pravidelným refluxom a nefunkčným svalstvom (hm... o tom funkčnom svalstve by sa teda dalo písať a písať do nekonečna). Pozrime sa teda na fakty a názor si už môžete vytvoriť sami.

Kompresný opasok - áno, alebo nie?

Kompresný opasok je aktuálne najpoužívanejší zo všetkých druhov "tréningových opôr" určených pre ženy, práve on by mal byť súčasťou každého vášho tréningu. Ak je vašim cieľom zachovanie si útlosti pásu.

Je zložený z dvoch častí - spodná, nekompresná, ktorá na telo úplne nepriľne, tvorí akúsi bázu pre vrchnú, kompresnú časť opaska. Po zatiahnutí vrchnej časti priľne opasok po celej dĺžke a šírke na váš trup. Pocit? Akoby vás niekto pevne držal okolo pása.

Kompresné opasky nedisponujú dostatočnou pevnosťou na to, aby vám stlačili vnútorné orgány (ani zďaleka nie takou, akú má klasický, tuhý kulturistický opasok), tobôž nie rebrá, do výšky ktorých tieto opasky ani nesiahajú. Mali ste niekedy kompresné tričko? Predstavte si, že by bolo z hrubšieho materiálu - tak sa máte cítiť. Tento opasok stlačí len mäkké tkanivo v podobe tuku/vody v podkoží v oblasti vášho trupu, výsledkom čoho je optické zúženie (to je asi to, čo tých našich trénerov tak straší).

Pravdepodobne sa teraz pýtate, na čo teda vôbec je ten opasok dobrý. A tu sa práve dostávame k pointe veci. To, že vás používanie kompresného opasku môže zoštíhliť nie je pravda. Je mi to ľúto, ale klamať vám nebudem. Museli by ste byť z plastelíny - a to nie ste.

Svoju genetiku (rovnako aj zle zvolený tréning z predchádzajúcich mesiacov a rokov) ovplyvníte iba ťažko. Také niečo bolo možné snáď iba v dávnej minulosti, keď ženy využívali neelastické, ťažké oceľové korzety a trávili v nich, dá sa povedať, celý svoj život. Aké následky to malo vám už vysvetlí niektorý zo spomínaných odporcov kompresných opaskov - trénerov a odborníkov na fitness aktivity žien. Na tie oceľové korzety sa to stopercentne hodí (až na tú vtáčiu chrípku samozrejme).

Ale vráťme sa k veci - prečo teda nosiť kompresný opasok počas tréningu? Počas silového tréningu nie sme schopní nezapájať stred tela. Pomáha nám to udržiavať rovnováhu a občas si tým, nechtiac aj dopomáhame. A bohužiaľ mnohokrát podvedome, teda bez toho, aby sme to nejako pociťovali, predovšetkým pri cvikoch vykonávaných v stoji. A tu nastáva problém! Keď sa snažíme dopomôcť si zvládnuť používanú záťaž svalmi stredu tela. Tak to nemá byť. Vašim cieľom nie je predsa ukazovať okoliu aktuálnu silu. Nie, pokiaľ nevzpierate. Vy sa predsa snažíte pracovať na estetike svojho tela.

Sila a estetika sú dva rozdielne ciele a na ich dosiahnutie používate špecifické postupy - nech vám už pripadajú akokoľvek podobné. Takže, ako som spomínala, využívanie svalov stredu tela je mnohokrát pri cvičení podvedomé, a vy o tom ani neviete. Dáte si na seba kompresný opasok, začnete cvičiť a pri prvých pár opakovaniach ide všetko ako má. Keď tu zrazu začnete cítiť menšie nepohodlie v oblasti pásu. Akoby sa opasok zrazu zmenšil. Nie, nie, nezmenšil sa - to vy na neho tlačíte svalmi stredu tela. Už nevyužívate pri práci primárne svalovú partiu, ktorú precvičujete, ale dopomáhate si. Pokiaľ sa to udeje pri posledných opakovaniach, je to v norme a nič sa nedeje. Pokiaľ sa ale tlak opasku na brucho zvyšuje od začiatku a s každým pribúdajúcim opakovaním, je na čase skontrolovať techniku cvičenia. Ak je správna, svoju pozornosť by ste mali zamerať na záťaž, ktorú používate - je zbytočne vysoká.

Svalová hypertrofia u žien nemá zďaleka až tak veľa spoločné s veľkou váhou, ktorú si nakladáte (a dvihnete ju maximálne dva, či trikrát). A ak vás niekto chce presvedčiť o tom, že len ťažké váhy vám vytvarujú pekné stehná alebo zadok, tak jednoducho nevie o čom hovorí, treba mu zamávať a porúčať sa k inému trénerovi. Dôvod?

Sme ženy a cca 80% z nás má vo svojich svaloch podstatne viac pomalých ako rýchlych vlákien a pomalé svalové vlákna si vyžadujú viac opakovaní, viac sérií, viac cvikov, aby sa zaťažili v hraniciach, ktoré povedú k žiadanej zmene. Pokiaľ budete dvíhať prehnane ťažké záťaže (tzn. také, s ktorými ste schopné zvládnuť maximálne 2,3 či 5 opakovaní) a ignorovať fakt, že polovicu "tlačíte do brucha", vaša súťažná kariéra skončí ešte skôr ako sa začne. Naberiete síce na hmote (podporíte rast rýchlych svalových vlákien, ktoré hypretrofujú rýchlejšie ako vlákna pomalé), ale s vysokou pravdepodobnosťou aj tam, kde to najmenej čakáte.  Brušné svalstvo nadmerne namáhané pri každom jednom tréningu bude vašou najväčšou "prednosťou". Regeneruje totiž veľmi rýchlo. Ak existuje partia na ľudskom tele, ktorú vybudujete najrýchlejšie, je to práve svalstvo brucha. A nebavíme sa len o tom viditeľnom „six packu“, ale aj o vnútornom/bočnom brušnom svalstve, ktoré (a na to nezabúdajte) rado rastie tiež.

Teda prejdime k výsledku tohto môjho siahodlhého vysvetľovania - kompresný opasok slúži ako radar, ktorý vás upozorňuje buď na nesprávnu techniku cvičenia, alebo privysokú záťaž, ktorú vami precvičovaná partia už nezvláda. Sám o sebe vás nezoštíhli, ale je výborným pomocníkom k pekne tvarovanému telu, bez estetického defektu - širokého pásu.

A čo tlak na bránicu?

Žiaden nie je. Pri správne zvolenej veľkosti opaska musíte byť schopný nadýchnuť sa cez bránicu bez obmedzení. Problémom je skôr to, že ženy si mnohokrát správnu veľkosť vybrať nevedia, alebo nechcú vedieť (ruku na srdce, koľkokrát ste sa v obchode snažili nasúkať do riflí o číslo menších, len preto, lebo ste si nedokázali priznať, že z tej malej veľkosti ste už „vyrástli“?). Dokonca verím, že aj toto z časti vyvolalo tak veľkú nevôľu spomínaných trénerov voči kompresným opaskom.

Nesprávne zvolená veľkosť. Nečudo, že v malom opasku dievčatá nemohli dýchať. Tak ako sa v príliš tesných rifliach nedá chodiť, v príliš tesnom kompresnom opasku prichádzajú problémy s dýchaním. Mimochodom, prečo nikto nerieši práve tesné nohavice, ktoré dievčatá majú na sebe hodiny a hodiny počas dňa? Pritesné rifle majú veľmi neblahý dopad na pokožku, aj vonkajšie ženské pohlavné orgány, ale to neštve nikoho, pretože v tom dobre vidno zadok ...  Tréneri radšej démonizujú kompresnú látku, pretože ju nosia bikinárky. A bikinárky predsa nie sú žiadne športovkyne. Veď ani nemajú poriadne svaly ... jeden by čakal, že ich začnú o chvíľu upaľovať na hraniciach.

Čo tréning brucha v kompresnom opasku?

Samozrejme, že nie. Aby došlo k úplnej svalovej kontrakcii, musíte vrchnú, kompresnú časť opaska odopnúť. Spomeňte si, čo som hovorila - svoje opodstatnenie má pri cvikoch vykonávaných v stoji resp. v sede.

Sťahujúce korzety

Toto je už trochu iná kategória. Zvyčajne sa vyrábajú z neoprénu a sú o niečo širšie ako kompresné opasky, pričom môžu zasahovať aj do časti trupu tzn. tam, kde sa už končí hrudný kôš. Práve kvôli neoprénovému materiálu sú vhodné na kardio, pretože podporia zvýšené potenie na bruchu  a spodnej časti chrbta, kde mnohí z nás zadržiavajú vodu.

Upozorňujem, že tento efekt má pre vás význam len ku koncu súťažnej prípravy a naozaj sa zbavujete len vody. Obyčajným potením tuk neodstránite. Akonáhle korzet prestanete používať, voda sa do tkanív vráti do niekoľkých dní. Sťahujúci efekt korzetu je vysoko estetický, takže sa dá použiť aj v prípade, že potrebujete zakamuflovať široký pás, prípadne skryť nejaký tukový vankúš, ak sa chystáte na ples, alebo inú spoločenskú akciu. Pod šatami ho zvyčajne nevidno.

Navyše, jeho celodenné nosenie je využívané ako jeden z efektívnych faktorov používaných pri riešení diastázy (o nej si povieme niečo v samostatnom článku). V korzete by som v zásade neposilňovala, na to je určený kompresný opasok. Korzet by vám mohol kvôli šírke vadiť v pohybe, v sede sa môže krčiť a vytvárať tlak na bránicu. Korzet teda na posilňovací tréning nepatrí. Keď už, nechajte si ho len na kardio.

Pravidlá nosenia kompresných opaskov a korzetov

  • vyberajte si správnu veľkosť podľa tabuliek, ktoré nájdete pri kúpe opaskov na všetkých stránkach, ktoré ich ponúkajú.
  • v kompresnom opasku trénujte, ale netrávte v ňom hodiny mimo tréningu
  • v kompresnom opasku zásade nespite
  • kompresný opasok udržiavajte čistý. Uvedomte si, že sa v ňom potíte, čo vytvára ideálne prostredie pre množenie baktérií a - zápach. A kožné choroby nepotrebujete.
  • Nepožičiavajte svoj opasok nikomu, je to to isté, akoby ste kamarátke požičali svoje spodné prádlo. Dali by ste jej ho?

Kde kompresný opasok kúpim?

Existuje veľa výrobcov a distribútorov na trhu a je len na vás, ktorého si vyberiete. Najznámejšou na Slovensku je právom značka QueenBee.sk, ktorej široká škála produktov, umožňuje vybrať si akúkoľvek veľkosť, dĺžku, typ aj dizajn vášho opaska, či korzetu, pričom kvalita vás takmer určite nesklame. Nemusíte sa ani báť nechať si od predajcu poradiť, v prípade, že máte nejaké nejasnosti ohľadom veľkosti, či dĺžky vami vybraného opaska. V QueenBee.sk to nie je žiaden typický slovenský prístup v štýle „neotravuj, ale objednávaj“. Spokojnosť zákazníka je na prvom mieste.

Foto: Archív QueenBee.sk, Instagram



Reklama

Tatiana KOŽUCHOVÁ - urobme si fitnessburger!

Úspešná fitnesska vám ukáže, ako navariť chutné jedlo vhodné aj pre bikinifitnessky. Dnes to bude fitnessburger! Videoklip!

Poznáte SAKFST pravidlá platné pre bikinifitness?

Chystáte sa súťažiť v nominácii bikinifitness? A poznáte pravidlá? Popis - úvodná informácia!

Postup premeny - zo 77kg vážiacej maminy bikinifitnesska

Ukážeme vám, ako sa aj vy môžete zo 77kg vážiacej maminy zmeniť na úspešnú bikinifitnessku!