Laktózová intolerancia – prečo vzniká?

Čoraz viac ľudí má v dnešnej dobe problém s intoleranciou na rôzne potraviny. Ako vzniká laktózová intolerancia? Čo je vlastne laktóza, čo všetko ju obsahuje a ako tieto potraviny nahradiť? Dozviete sa v článku od Barbory LABUDOVEJ.

Čo je laktóza?

Laktóza alebo tzv. mliečny cukor je disacharid, čo znamená, že je to sacharid zložený z dvoch typov cukru – z glukózy a galaktózy. Je to cukor, ktorý sa prirodzene vyskytuje v mlieku a teda aj vo všetkých mliečnych výrobkoch.

Ako vzniká laktózová intolerancia?

Mliečny cukor sa prirodzene pri trávení v ľudskom tele štiepi na monosacharidy (jednoduché sacharidy), k čomu je potrebná laktáza. Laktáza je tráviaci enzým, ktorý sa v našom tele nachádza už od narodenia. Ľudia s laktózovou intoleranciou majú tohto tráviaceho enzýmu nedostatok alebo im chýba úplne. Absencia tohto enzýmu spôsobuje to, že telo laktózu nedokáže rozštiepiť na monosacharidy, a teda ju neodkáže tráviť. Chýbajúcou laktázou trpí takmer 20% ľudí. Deficit laktázy môže byť vrodený, alebo aj získaný.

Získaný deficit laktázy je komplikácia, ktorá často sprevádza infekčné hnačkové, črevné ochorenia alebo užívanie antibiotík. V takomto prípade ide o dočasný stav – telo si ho dokáže po pár týždňoch vytvoriť späť. Schopnosť organizmu produkovať enzým laktáza môže však prirodzene klesať s pribúdajúcim vekom.

Prejavy intolerancie

Laktózová intolerancia sa prejavuje rôznymi spôsobmi. Nestrávená laktóza v tráviacom trakte putuje do hrubého čreva. Tam na seba viaže vodu a fermentuje baktérie. Práve to spôsobuje plynatosť, nadúvanie, kŕče, pálenie žáhy a hnačku. Tieto tráviace ťažkosti patria k najčastejším príznakom laktózovej intolerancie, vo výnimočných prípadoch však môže ísť aj o kožné problémy – malé vyrážky či dokonca zápalové akné.

Tráviace ťažkosti po konzumácii mliečnych výrobkov však nemusia byť jasným symptómom tejto intolerancie. Môže ísť o iný problém, spojený s konzumáciou mlieka, ako intolerancia na mliečne proteíny, či nejaká alergia. Ak máte však podozrenie na laktózovú intoleranciu, môžete si ju potvrdiť krvnými alebo inými testami, ktoré sa špecializujú na takýto druh enzymatickej poruchy. Tieto testy vedia určiť aj množstvo laktázy, ktorá sa v tele nachádza a podľa jeho nedostatku určiť príslušné odporúčania. Najčastejšie ide o obmedzenie alebo úplné vylúčenie mliečnych výrobkov z jedálnička. Treba podotknúť, že ide o mliečne výrobky z akéhokoľvek živočíšneho mlieka – kravského, ovčieho aj kozieho.

Po obmedzení príjmu mliečnych výrobkov treba dbať na dostatočný príjem vápnika z iných potravín – napr. brokolica, strukoviny, morské ryby či orechy. Rovnako však treba dávať pozor na príjem bielkovín a prispôsobiť tomuto obmedzeniu celý jedálniček. Rozhodne by ste k laktózovej intolerancii nemali byť ľahostajní. Ide o trvalý stav. Tráviacim ťažkostiam pri prijímaní laktózy možno predísť vtedy, ak sa podarí nejakým spôsobom (doplnkami stravy a pod.) zvýšiť množstvo laktázy v tele. Je to však stav dočasný – ak je deficit laktázy v tele vrodený, telo si chýbajúcu laktázu samo vytvoriť nedokáže.

Treba podotknúť, že ignorovanie príznakov a neriešenie tejto intolerancie môže spôsobiť aj iné problémy. Mnoho ľudí totiž tráviace ťažkosti ignoruje, resp. ich berie ako ,,niečo normálne“. Opak je pravdou – telo sa nám snaží naznačiť, že v ňom niečo nie je v poriadku. Práve preto by sme sa mali mliečnym výrobkom vyhnúť. Ignorovanie tohto stavu totiž môže spôsobiť aj iné ťažkosti – zlé vstrebávanie minerálnych látok, vitamínov, v dôsledku toho oslabenie imunitného systému a i. V dnešnej dobe sú naviac dostupné rôzne produkty, ktoré laktózu neobsahujú a slúžia ako takmer identické alternatívy mliečnych pochúťok. Okrem rastlinných mliek, jogurtov a syrov nájdete v obchodoch aj produkty, ktoré sú vyrobené zo živočíšneho mlieka a majú znížený podiel laktózy.

Zdravie má každý len jedno a preto pristupujte k tomu svojmu zodpovedne.



Reklama

Poznáte SAKFST pravidlá platné pre bikinifitness?

Chystáte sa súťažiť v nominácii bikinifitness? A poznáte pravidlá? Popis - úvodná informácia!

Postup premeny - zo 77kg vážiacej maminy bikinifitnesska

Ukážeme vám, ako sa aj vy môžete zo 77kg vážiacej maminy zmeniť na úspešnú bikinifitnessku!

Tatiana KOŽUCHOVÁ - urobme si fitnessburger!

Úspešná fitnesska vám ukáže, ako navariť chutné jedlo vhodné aj pre bikinifitnessky. Dnes to bude fitnessburger! Videoklip!