Lepok- zbytočný strašiak?

Je skutočne lepok zabijak? Ovplyvňuje negatívne naše zrdavie? A čo to vlastne ten strašiak - glutén je?

Všetci to poznáme. V našom okolí sa objavujú ľudia, ktorí vám budú silou mocou tvrdiť, že to najhoršie, čo pri chudnutíí existuje, je jednoznačne pečivo. Ďalší zasa tvrdia, že vám bezpodmienečne zalepí črevá, spôsobí kožné problémy a ak ich nevidíte, časom sa určite nejaké zdravotné komplikácie objavia. Naopak, pri prechode na bezlepkovú diétu sú šťastní, energickejší a samozrejme chudší.

Glutén

Glutén, čiže lepok, je prirodzene prítomný v mnohých zrnách a hlavne v pšenici. Lepok nemôžeme vidieť, cítiť a ani ho ochutnať. Z hľadiska výživy, tieto rastlinné proteíny (glutenín a gliadín) nie sú pre človeka nevyhnutné. Vďaka lepku nám však pečivo vyrastie, je chrumkavé a vlastne pri dnešnom pečení a varení je veľmi praktický. Jeho novodobí odporcovia si naivne myslia, že pri odstránení pečiva zo svojho jedálnička sa ho nadobro zbavili. No lepok je prítomný takmer všade a je naozaj náročné stravovať sa bez jeho prítomnosti, a už vôbec nie v reštauráciách. Nejeden celiatik by o tom vedel rozprávať. To, že je niečo bezlepkové neznamená, že je to zdravšie.

Čo je to celiakia?

Celiakia je autoimúnna choroba, ktorá spôsobuje, že imunitný systém trvalo neznáša lepok, a postihuje najmä tenké črevo. Častou príčinou je aj genetická predispozícia. Priemerná zdravá osoba nemá problém absorbovať lepok, pretože enzýmy rozložia proteíny na aminokyseliny.

Mnoho nezodpovedaných otázok ostáva v prípadoch ľudí, ktorí celiakiu diagnostikovanú nemajú, no príznaky majú veľmi podobné. Ide o akúsi citlivosť na glutén, spôsobujúci ťažkosti ako bolesť brucha, nadúvanie, zápcha, hnačka, plynatosť, úzkosť a depresia, únava, ekzém, bolesť hlavy alebo bolesť kĺbov, ktoré sa často zlepšia po prechode na bezlepkovú diétu. Pri takýchto tzv. intoleranciách na potraviny je príčinou najčastejšie prítomnosť nižšieho množstva potrebných enzýmov, ako je u priemerného človeka bežné.

Teda enzýmy potrebné na rozklad prítomné sú, ale len v malom množstve. To je príčinou toho, že aj ľudia, ktorí priamo celiakou netrpia, pociťujú určité problémy pri trávení lepku. Mnohokrát však k tomu dochádza práve preto, lebo lepok zo stravy napriek normálnej tolerancii na dlhú dobu vylúčili (zvyčajne dali na radu výživového poradcu). Žiadny krvný test vám túto citlivosť nepotvrdí. Dôležité však je, že táto citlivosť sa po 1-2 rokoch dodržiavania stravy upraví a vy tak môžete opäť zaradiť lepok.

Lepok a šport

Športovci, ktorí trpia celiakiou alebo citlivosťou na lepok musia prejsť na bezlepkovú stravu. Podľa štúdie z roku 2011 to pomôže imunitnému systému odpočívať a správne absorbovať živiny, čo v konečnom dôsledku vedie k zlepšeniu výkonu a svalovej regenerácii. Na druhej strane, zdraví športovci bez citlivosti na lepok nemajú žiadne výhody pri prechode na bezlepkovú stravu, pokiaľ ich strava obsahuje dostatok živín a kvalitných potravín. Celková pointa je, že pri odstránení potravín obsahujúcich lepok (predovšetkým pšenica) sa potencionálne zbavíme množstva nezdravých potravín plných rafinovaných uhľohydrátov. Tento diétny trik pomáha športovcom cítiť sa lepšie a tak viac napredovať.

Ako sme povedali,  vyradenie lepku zo stravy automaticky nezlepší tvoj športový výkon. Je však len pozitívne, ak namiesto klasickej pšenice zaradíš do jedálnička kvalitnejšie sacharidy, plné kvalitných živín a bielkovín.  

  • zrná, ktoré obsahujú lepok ... jačmeň, bulgur, kamut, ovos špalda, tritikale, pšenica (všetky odrody vrátane tvrdej a krupice)
  • zrná bez lepku ... amaranth, pohánka, kukurica, proso, ryža, quinoa, divoká ryža, okrem toho cieliatici môžu jesť všetku zeleninu, mäso, zemiaky, sója, cícer, strukoviny, ovocie, oleje a semienka a tvrdé syry.

Ak ti lekár nediagnostikuje celiakiu, alebo kvôli citlivosti neodporúča bezlepkovú stravu, tak peniaze za bezlepkové keksíky, pizzu či zákusky budú možno drahšou , ale zrejme nie zdravšou voľbou.

Zdroj: http://www.ideafit.com/fitness-library/going-gluten-free, http://www.ideafit.com/fitness-library/gluten-free-for-life
Foto: Instagram, archív Kristíny Horkovičovej



Reklama

Postup premeny - zo 77kg vážiacej maminy bikinifitnesska

Ukážeme vám, ako sa aj vy môžete zo 77kg vážiacej maminy zmeniť na úspešnú bikinifitnessku!

Tatiana KOŽUCHOVÁ - urobme si fitnessburger!

Úspešná fitnesska vám ukáže, ako navariť chutné jedlo vhodné aj pre bikinifitnessky. Dnes to bude fitnessburger! Videoklip!

Poznáte SAKFST pravidlá platné pre bikinifitness?

Chystáte sa súťažiť v nominácii bikinifitness? A poznáte pravidlá? Popis - úvodná informácia!