Naozaj je cukor droga? Pozrite si veľký prehľad cukrov a jeho náhrad!

Cukor je droga. Všetko, čo ho obsahuje je nezdravé a mali by sme ho zo svojho jedálnička úplne odstrániť. Je to pravda? Aké druhy cukru poznáme a ktorý z nich je pre naše telo najvhodnejší? Prečo sa biely cukor považuje za taký nezdravý? Dozviete sa v novom článku od Barbory LABUDOVEJ.

Biely „rafinovaný“ cukor

Klasický cukor, ktorý sa označuje za najväčšie zlo, je takmer čistá sacharóza. Je to prírodné sladidlo, ktoré sa vyrába najmä z cukrovej repy. Na trhu je dostupný kryštálový, práškový, vo forme kociek atď.
Proces výroby cukru je pomerne zložitý, obsiahnutý vo viacerých krokoch. Cukrová repa sa zozbiera a odvezie do cukrovarov. Pred spracovaním sa repa očistí od hliny, neskôr sa reže, aby bolo jednoduchšie získať tzv. cukrovú šťavu. Extrahovanie tejto šťavy sa nazýva difúzia. Šťava neskôr prebehne ďalším čistením, pretože tá, ktorá je získaná difúziou má hnedočiernu farbu a okrem cukru obsahuje aj  bielkoviny, minerály, kyseliny a prírodné farbivá. Odpad z repy sa často využíva ako krmivo pre zvieratá. Po ďalšom čistení sa získava čistejší roztok – tzv. ľahká šťava, ktorá má zlatožltú farbu. Neskôr prebieha kryštalizácia. Rafinácia cukru je proces, ktorým sa cukor ďalšou kryštalizáciou čistí tak, aby mal výsledný produkt čo najvyššiu hodnotu sacharózy. Za nezdravý sa považuje práve preto, že z neho chemickými procesmi – čistením a kryštalizáciou odstránili spomínané bielkoviny, minerály a iné tzv. necukrové látky.

Hnedý trstinový cukor

Mnohí sa domnievajú, že hnedý cukor je oveľa zdravšou voľbou. V skutočnosti medzi bielym a hnedým cukrom nebadáme tak veľké rozdiely. Trstinový cukor sa vyrába (ako vidíme už z názvu) z cukrovej trstiny. Tento cukor však neprebieha rafináciou. Rezaním trstiny sa získava trstinová šťava, čistením tejto šťavy získame hustý trstinový sirup. Niekoľkonásobnou kryštalizáciou sa z tejto šťavy získava cukor. Hnedý cukor sa považuje za zdravší kvôli tomu, že obsahuje minerály, bielkoviny a všetky necukrové látky, ktoré sa pri výrobe bieleho cukru odstraňujú rafináciou. Zaujímavosťou je, že výroba hnedého cukru je dokonca ekologickejšia – odpad z trstiny, tzv. melasa, sa používa ako eko palivo (častokrát toto palivo poháňa lisy v cukrovaroch).

Kokosový cukor

Kokosový cukor sa používa a vyrába najmä v ázijských krajinách. Získava sa z kvetov kokosovej palmy. Po zozbieraní kvetov sa z nich získava nektár. S týmto nektárom sa pracuje veľmi opatrne – odparujú z neho vodu. Po odparovaní ostane z nektáru tuhá hmota, ktorá sa necháva stuhnúť. Táto hmota sa nakoniec podrví, z čoho vzniká výsledný produkt. Kokosový cukor sa považuje za najzdravšiu variantu prírodných sladidiel práve kvôli procesu jeho výroby – nepoužívajú sa žiadne chemické procesy ani látky. Vďaka tomu v ňom ostávajú všetky vedľajšie necukrové látky – minerály, vitamíny, bielkoviny a kyseliny, ktoré sú zdraviu prospešné. Je pravda, že chuť kokosového cukru nie je tak výrazne sladká ako chuť rafinovaného cukru, čo však môže byť výhoda. Kokosový cukor je výrazne drahší, preto vás zaručene naučí sladiť výrazne menej.

Brezový cukor (xylitol)

Brezový cukor, známy aj pod názvom xylitol, sa získava z kôry stromu breza, ako je jasné už priamo z názvu. Je veľmi populárny najmä u FIT cukrárok. Výhoda xylitolu je jeho chuť a nízka kalorická hodnota. V porovnaní s bielym rafinovaným cukrom je chuť, farba aj konzistencia cukru takmer identická. Čo nás však bude zaujímať najviac je fakt, že xylitol má 4-násobne nižšiu kalorickú hodnotu ako klasický cukor. Navyše má antibakteriálne účinky, je vhodný aj pre diabetikov, podporuje trávenie a má mnoho ďalších výhod.  

Med

Med všetci poznáme už od útleho detstva. Viete, ako ho získavame? Med je lepkavá tekutina, ktorú produkujú niektoré druhy hmyzu zberom a zahusťovaním nektáru z kvetov. Med obsahuje z veľkej časti fruktózu a glukózu, ďalej sacharózu a vodu. Nachádza sa v ňom aj mnoho necukrových látok: organické kyseliny, enzýmy, bielkoviny, aminokyseliny, antioxidanty, vitamíny, minerály a stopové prvky. Taktiež má antibakteriálne a protizápalové účinky, zlepšuje činnosť srdca, trávenie, chod centrálnej nervovej sústavy a mnoho ďalších. Vďaka týmto priaznivým účinkom ho môžeme pokojne považovať za najzdravšie prírodné sladidlo.

Javorový sirup

Javorový sirup je ďalšie prírodné sladidlo. Vyrába sa zahusťovaním šťavy, ktorá sa získava z kmeňa cukrového javora. Pri výbere javorového sirupu je veľmi dôležité dbať na jeho kvalitu. Označuje sa podľa kvality známkou Grade A-D. Grade A je najkvalitnejšia forma javorového sirupu. Je veľmi svetlý a riedky. Sirupy, ktoré sa bežne predávajú v potravinových reťazcoch sú väčšinou tmavé a husté. Ľudia častokrát poznajú len túto formu sirupu, ktorá však nesie známky Grade C alebo Grade D. S cieľom ušetriť kvalitný sirup triedy Grade A pridávajú výrobcovia do sirupu biely cukor, umelé arómy a farbivá. Preto platí pravidlo čím svetlejší, tým kvalitnejší. Jedinou nevýhodou je, že sirup kvality Grade A u nás nie je až tak dostupný a ak je, býva niekoľkonásobne drahší.

Sirup z agáve

Okolo tohto sirupu prebehlo mnoho diskusií, mnohí ho však považujú za jedno z najhorších sladidiel. Rastlina agáve je typická pre mexickú výrobu tequily. Sirup sa vyrába klasickým získaním šťavy z agáve. Táto šťava sa ďalej teplom upravuje, čím sa ničia všetky výživné látky, ktoré plody agáve obsahujú. V konečnom dôsledku môžeme sirup z agáve označiť za rafinovaný cukor medzi sirupmi. Napriek tomu má však aj svetlé stránky – vďaka nízkemu glykemickému indexu je vhodný pre diabetikov a podporuje správny chod tráviaceho traktu.

Čakankový sirup

Tento sirup za označuje za prírodné sladidlo novej generácie. Vyrába sa zo šťavy z koreňa cukrovej čakanky. Jeho chuť aj konzistencia je veľmi podobná medu. Zaujímavé je, že tento sirup tvorí prevažne vláknina. Je čoraz viac obľúbený v diéte vďaka jeho energetickej hodnote – má minimálne o polovicu menej kalórii ako akékoľvek iné prírodné sladidlo. Medzi priaznivé účinky čakankového sirupu zaraďujeme podporu trávenia a posilnenie imunity.

Rafinovaný cukor nepatrí k najzdravším prírodným sladidlám – to je pravda. Existuje však mnoho iných, ktoré vám môžu obyčajný cukor nahradiť a obsahujú dokonca prospešné látky. Ktorý si vyberiete je len a len na vás. Nezabúdajte však na to, že všetkého veľa škodí.



Reklama

Poznáte SAKFST pravidlá platné pre bikinifitness?

Chystáte sa súťažiť v nominácii bikinifitness? A poznáte pravidlá? Popis - úvodná informácia!

Tatiana KOŽUCHOVÁ - urobme si fitnessburger!

Úspešná fitnesska vám ukáže, ako navariť chutné jedlo vhodné aj pre bikinifitnessky. Dnes to bude fitnessburger! Videoklip!

Postup premeny - zo 77kg vážiacej maminy bikinifitnesska

Ukážeme vám, ako sa aj vy môžete zo 77kg vážiacej maminy zmeniť na úspešnú bikinifitnessku!