Poruchy štítnej žľazy: Ako sa prejavujú a čo s nimi?

Poruchy štítnej žľazy so sebou nesú radu nepríjemných symptómov a niektoré z nás o tomto ochorení ani nevedia (symptómy považujú za normálne). Ako funguje štítna žľaza, aké sú príznaky jej poruchy? Čo môžem robiť pre jej zdravie?

Najbežnejšou poruchou žliaz s vnútornou sekréciou sú po cukrovke ochorenia štítnej žľazy. Postihujú približne 5-10% populácie a u žien sa vyskytujú až 8-násobne viac ako u mužov. Môžu sa objaviť v rôznych aspektoch života - od prenatálneho vývoja až po pokročilý vek. Až 15% žien nad 50 rokov trápia poruchy funkcie štítnej žľazy a navyše veľa z nich o prítomnosti tohto ochorenia ani nevie.

Hormóny štítnej žľazy sú dôležité pre normálny rast a vývoj organizmu, funkciu CNS, regulujú obrovské množstvo homeostatických procesov, vrátanie produkcie energie a tepla. To je dosť veľa dôvodov na to, aby sme našej štítnej žľaze a hormónom, ktoré produkuje venovali zvýšenú pozornosť. Ako funguje, aké sú príznaky jej ochorení a ako sa môžeme podieľať na jej správnej funkcii my samé?

Fyziológia produkcie hormónov

Štítna žľaza je orgán špecializovaný na produkciu hormónov. Nachádza sa na prednej strane krku pred priedušnicou a pod štítnou chrupavkou a je tvorená dvoma lalokmi spojenými úzkym mostíkom. Za normálnych fyziologických podmienok by nemala byť viditeľná. Charakteristické je pre ňu tmavo červené sfarbenie s hladkým povrchom a bohatým cievnym zásobením, čím dokáže ľahko uvoľňovať hormóny do krvi.

Pre správnu funkciu štítnej žľazy je potrebný jód, ktorý je vo forme jodidu vychytávaný z krvi a zabudovaný do hormónov štítnej žľazy. O ktoré hormóny ide? Tyroxín (T4) – obsahuje 4 atómy jódu a trijódtyronín (T3) – obsahuje 3 atómy jódu. Ich hladina v krvi ale nie je len tak náhodná. Dôležité postavenie v tomto procese má adenohypofýza, ktorá produkuje hormón TSH – hormón stimulujúci štítnu žľazu. To znamená, že TSH riadi funkciu a tvorbu hormónov T4 a T3 v štítnej žľaze a sleduje ich množstvo v krvi – ak je pokles týchto hormónov v krvi, v adenohypofýze stúpa TSH, ktoré posiela informáciu do štítnej žľazy a reguluje sa tvorba a vylučovanie hormónov. Funguje to na princípe negatívnej spätnej väzby.

Dôležitý príjem jódu

Jednou z hlavných príčin, ktoré majú významný vplyv na ochorenia štítnej žľazy je nedostatok jódu v potrave. Jód predstavuje esenciálny biologický prvok, ktorý tvorí základ pri tvorbe hormónov štítnej žľazy. Slovensko ako jeden z vnútrozemských priemyselných štátov zabezpečuje distribúciu jódizovanej kuchynskej soli. Ide o štandardnú prax viacerých krajín sveta, ktorá by mala zabezpečiť príjem jódu pre zdravé fungovanie organizmu. Je tomu však naozaj tak? Odporúčaný denný príjem jódu pre dospelého človeka predstavuje 150-300µg.

Keď jeho príjem klesne pod 50µg denne, predstavuje to riziko vzniku strumy, hypotyreózy a endemického kretenizmu. Jedna štvrtina kávovej lyžičky kuchynskej soli obsahuje zhruba 71µg jódu, problém s nedostatkom môže predstavovať používanie nejodizovanej soli.

A ako zistím, či mám dostatočný príjem jódu? Hladiny jódu je možné merať v moči, pretože ide o prirodzenú cestu jeho vylučovania. Jeho vysoké zastúpenie nájdeme v morských rybách, riasach, menej vo vajciach, mliečnych výrobkoch, slivkách a podobne. Mnoho multivitamínov taktiež obsahuje jód, zvyčajne 150µg na tabletu.

Na poruchy štítnej žľazy vplýva viacero faktorov

Štítna žľaza je veľmi citlivá na vnútorné faktory aj vonkajšie vplyvy okolia. Sprievodné symptómy vedia výrazne ovplyvniť kvalitu života každého z nás. Veľa žien im nepripisuje veľkú dôležitosť a jednoducho si myslia, že to tak má byť. Problémy štítnej žľazy však môžu stáť aj za neschopnosťou počatia či za problémami počas samotného tehotenstva a preto by sme my, ženy, mali byť obzvlášť všímavé. Preventívna prehliadka a prípadná návšteva endokrinologickej ambulancie stojí za zváženie pri akýchkoľvek príznakoch. Obzvlášť, ak plánujete rodičovstvo.

Častým a hlavným problémom je zvýšená činnosť štítnej žľazy – hypertyreóza a jej nedostatočná funkcia – hypotyreóza. Zväčšenie štítnej žľazy je nazývané struma, ktorá nemusí byť nápadná, objaví sa často až pohmatom.

Existuje veľké množstvo faktorov, ktoré vplývajú na jej činnosť. Ide najmä o vonkajšie faktory, ktorým je častokrát vystavovaný už plod počas vnútromaternicového vývoja. Sú to chemické (toxické), fyzikálne a biologické stresory, ktoré prináša moderný svet. Žijeme v dobe veľmi rýchleho technologického pokroku, na čo náš organizmus nie je prispôsobený. Narušenie cirkadiánnych rytmovpravidelný stres a nezdravý životný štýl vplýva aj na funkciu našich hormónov. K vnútorným patogenetickým faktorom patrí dedičný vplyv. Najčastejšie sa poruchám štítnej žľazy popisuje autoimunitný pôvod.

Klinický obraz

Si často unavená, úzkostlivá, máš suchú pokožku, priberáš na váhe bez bližšieho vysvetlenia, alebo naopak - chudneš a pri tom ti chuť do jedla neubúda? Buď na pozore, pretože môže ísť o ochorenie štítnej žľazy. Tie majú často atypický klinický obraz a symptómy nie sú úplne dostačujúcim diagnostickým potvrdením.

Dôležité je sledovanie hormónov štítnej žľazy v krvi. Ich diagnostika nie je prístrojovo náročná a je dnes bežnou lekárskou praxou. Najčastejšie sa sledujú hladiny T3, T4 a TSH.

Normálne hodnoty v krvi:

  • T3 = 3,5 - 6,5 pmol/ liter 
  • T4 = 12,0 - 22 pmol/ liter
  • TSH = 0,5 - 5,0 mIU/ liter 

HYPERTYREÓZA

Pre hypertyreózu je typická nízka hladina hormónu stimulujúceho štítnu žľazu TSH a zvýšenie hladiny hormónov T4 a T3. Vo väčšine prípadov ide o autoimunitný stav, tzv. Gravesovu chorobu (anti-TSH receptorové protilátky stimulujú štítnu žľazu).

Príznaky: medzi časté prejavy hypertyreózy sa považuje chudnutie so zachovalou chuťou do jedla, tepelná intolerancia, úzkosť, podráždenosť, nespavosť, emočná labilita, dýchavičnosť, očné príznaky, či hnačka.

Liečba: endokrinológ po zhodnotení stavu môže navrhnúť liečbu liekmi proti štítnej žľaze, rádiojódovú terapiu, alebo chirurgické vybratie štítnej žľazy.

HYPOTYREÓZA

V tomto prípade ide o zvýšenú hladinu hormónu TSH, ktorá sa objaví ešte pred tým, ako sa znížia hodnoty T4 a T3. Vo väčšine prípadov je tiež vyvolaná autoimunitne, môže ísť o subklinickú formu, alebo so zväčšením/atrofiou štítnej žľazy hovoríme o Hashimotovej tyroitíde.

Príznaky: typický je tu rad nešpecifických príznakov -  mierny prírastok na váhe, neznášanlivosť chladu, málo energie, studená suchá a nafúknutá koža, vypadávanie vlasov, kardiovaskulárne poruchy, zápcha, depresie, stuhnutosť svalov a podobne.

Liečba: spočíva v podávaní hormónu T4 (levotyroxín) vo forme liekov s cieľom normalizácie TSH a zmiernením príznakov.

Pociťujete len niektoré z týchto symptómov a neviete presnejšie určiť, či by mohlo ísť o hyperthyreózu alebo hypothyreózu? Symptómy sú sprievodnými znakmi porušenej funkcie štítnej žľazy, preto sú vyšetrenia krvi smerodajným vodítkom. Avšak veľa žien aj napriek upraveným hladinám medikamentóznou liečbou stále pociťuje symptómy, ktoré vedia byť naozaj nepríjemné. Čo s tým?

Liečba autoimunitných porúch je beh na dlhú trať a rozhodne nekončí opustením ambulancie endokrinológa. My samé najlepšie poznáme svoje telo, preto by sme ho mali počúvať a vytvárať mu čo najlepšie podmienky pre jeho žitie. V najideálnejšom prípade je liečbou prevencia, aby žiadne lieky a pravidelné testovania krvi neboli potrebné. Ako však môžem ja sama ovplyvniť moju funkciu štítnej žľazy a ako jej poruchám predchádzať? Pre tie, ktoré neuspokojila odpoveď, že sa štítna žľaza dá liečiť len užívaním liekov, je tu zopár rád, ako sa podieľať na jej zdravom fungovaní.


Zdroj: instagram.com/thyroid_healing_concepts

  1. Nevystavuj sa stresu. Stres nerobí dobre tvojej štítnej žľaze. Vyvarovať sa stresu v dnešnom uponáhľanom svete je síce celkom náročné, ale treba si uvedomiť, ako nás stres ovplyvňuje. Aj keď sa na teba denno-denne hrnie obrovské množstvo povinností, mysli pri nich z času na čas na svoje zdravie. Neber všetko až tak príliš vážne a hladina hormónov sa ti za to odvďačí.
  2. Dopraj telu kvalitné a nutrične bohaté potraviny bohaté na minerály a vitamíny a minimalizuj cukor. Aj keď si myslíme, že sa zdravo stravujeme, nemusí to byť úplne tak. Niektoré potraviny v supermarketoch dokážu mať viac škodlivých látok ako užitočných. Ich kvalita samozrejme nie je v našich rukách, ale náš výber áno. Preto je určite lepšie siahnuť po sezónnej zelenine či ovocí a uprednostniť lokálnych pestovateľov. Sladkosti dokážu pekne potešiť naše zmyslové bunky, štítna žľaza sa im však veľmi neteší. Zvoľ radšej prirodzené zdroje sladidla.
  3. Pi čistú a kvalitnú vodu. A ani tá z vodovodu nemusí byť úplne ideálna. Pri minerálkach platí, že na bežné pitie by sa mali užívať tie s čo najnižším obsahom rozpustných látok. Základ pitného režimu by mali tvoriť nízkomineralizované vody, teda tie s obsahom rozpustných látok 200-500 mg/l.
  4. Počúvaj svoje telo a dopraj mu odpočinok, keď to potrebuje. Nie sme stroje, a naše telo vie, koľko toho zvládne, preto by sme ho mali počúvať. Pravidelné fungovanie na energetický dlh sa skôr či neskôr prejaví na našom zdravotnom stave.
  5. Maj pravidelný režim. S ním súvisia aj pravidelné režimy nášho tela. Hovorí sa, že najzdravší spánok je ešte 2 hodiny pred polnocou, kedy je melatonín vylučovaný v najvyššej miere. A ten vplýva aj na hormóny štítnej žľazy. Podľa výskumu (1) vonkajšie podávanie melatonínu zvýšila hladiny T4.
  6. Dopraj si pohyb a regeneráciu podľa toho, čo robí tvojmu telu dobre. Pravidelný tréning a adekvátna regenerácia robí dobre nášmu celkovému zdraviu, veď každá z nás určite poznáte pocit, ak ste z režimu na chvíľu ,,vypadli“ a cítili ste, že vaše svaly sú slabé, boľavé a poskracované.
  7. Prehodnoť užívanie alkoholu a fajčenie. Či chceme alebo nie, žiaden priaznivý účinok to nášmu telu neprináša a aj príležitostný alkohol a fajčenie škodia nášmu zdraviu.


Zdroj: instagram.com/thyroid_healing_concepts

Výživa štítnej žľazy

Ako sme si už mohli všimnúť, štítna žľaza je veľmi citlivý orgán a nie je to s ňou vôbec jednoduché. To potvrdzuje aj fakt, že funguje len vtedy, ak je vyživovaná v takej miere, ako to potrebuje. Aké vitamíny, minerály a stopové prvky sú dôležité pre správnu funkciu štítnej žľazy?

  • Selén - minerál potrebný na produkciu hormónov štítnej žľazy, pomáha chrániť štítnu žľazu pred poškodením spôsobeným oxidačným stresom. Štítna žľaza obsahuje veľké množstvo selénu a jeho nedostatok môže viesť k dysfunkcii štítnej žľazy. (2)
  • Jód - je rozhodujúci pre syntézu hormónov štítnej žľazy. (3)
  • Zinok - optimálna koncentrácia zinku je potrebná pre zdravé hladiny T3, T4 a hormónu stimulujúceho štítnu žľazu (TSH) (4)
  • Železo - štítna žľaza potrebuje železo na premenu T4 na T3, aktívnu formu hormónu štítnej žľazy. Nedostatok železa je spojený s dysfunkciou štítnej žľazy. (5), (6)
  • Pre optimálnu funkciu štítnej žľazy sú potrebné aj ďalšie živiny, vrátane vitamínov B a vitamínov A a E. (7)

Ideálne je tieto živiny prijímať z vyváženej stravy. Niektoré spoločnosti ponúkajú aj produkty vystavené špeciálne na podporu zdravej funkcie štítnej žľazy, čo môže byť výhodou, treba si však dávať pozor na ich zloženie a zastúpenie jednotlivých látok. Je vhodné urobiť si vyšetrenie na prítomnosť vitamínov a minerálov v našom tele a podľa týchto údajov pristupovať k ich suplementácii.


ZDROJE:

  • Gilbert H. Daniels, Colin M. Dayan, Rýchle fakty: Poruchy štítnej žľazy, Vydavateľstvo Dr. Jozef Raabe Slovensko 2019. ISBN: 978-80-8140-404-7.
  • Jiska J., Poruchy štítné žlázy. Praktický přehled nejen pro laickou veřejnost, Praha: Mladá fronta 2011. ISBN 978-80-204-2456-3.
  • https://www.healthline.com/nutrition/thyroid-vitamins


Reklama

Poznáte SAKFST pravidlá platné pre bikinifitness?

Chystáte sa súťažiť v nominácii bikinifitness? A poznáte pravidlá? Popis - úvodná informácia!

Tatiana KOŽUCHOVÁ - urobme si fitnessburger!

Úspešná fitnesska vám ukáže, ako navariť chutné jedlo vhodné aj pre bikinifitnessky. Dnes to bude fitnessburger! Videoklip!

Postup premeny - zo 77kg vážiacej maminy bikinifitnesska

Ukážeme vám, ako sa aj vy môžete zo 77kg vážiacej maminy zmeniť na úspešnú bikinifitnessku!