Prečo je spánok taký dôležitý?

Spánok je dôležitý. Prečo mu často nevenujeme toľko pozornosti, ako by sme mali? 

Koľkokrát ste sa už ráno zobudili úplne znechutení a nevyspatí, sľubujúc si, že dnes večer nebudete ponocovať a doprajete si dostatok spánku? A? Nestalo sa? Môže to byť väčší problém ako si myslíte a preto vám dnes vysvetlíme, s čím všetkým je spánok spojený.
Odporúčaná dĺžka spánku dospelého človeka je približne 8 hodín každú noc. Ak nedodržuješ dostatok spánku, môžeš čeliť mnohým zdravotným problémom a ochoreniam, ako je napríklad:

  •  Nadmerná spavosť počas dňa a letargia
  •  Ranné bolesti hlavy
  •  Slabá pamäť a problémy so sústredením, nepozornosť
  •  Úzkosť a depresia
  •  priamy vplyv na zdravie, vývoj, správanie a schopnosť socializovať
  •  obezita, cukrovka alebo kardiovaskulárne ochorenia
  •  zvýšené riziko drogovej závislosti
  •  riziko zapríčinenia autonehody
  •  problémy vo vzťahoch
  •  zníženie „sex drive“

Čo sa deje počas spánku?

  •  Hojenie poškodených buniek
  •  Zvýšenie imunitného systému
  •  Zotavovanie sa z aktivít vykonávaných počas dňa
  •  „Nabíjanie“ srdca a kardiovaskulárneho systému na ďalší deň
  •  Rast svalov
  •  Regenerácia preťažených a potrhaných tkanív


Počul si už niekedy o spánkovom cykle?

Existujú dva výrazy týkajúce sa spánku: fáza REM a fáza NREM. Obe fázy sú dôležité pre rôzne funkcie v našom tele.
Fáza REM, nazývaná aj rýchly pohyb očí, zaberá v noci iba 20% spánku. Je to fáza, v ktorej snívame. REM je veľmi dôležitá, pokiaľ ide o duševnú pohodu. Je nevyhnutná pre našu myseľ. Pomáha nám vysporiadavať sa s emóciami, spomienkami a stresujúcimi skúsenosťami. Neprerušený spánok v tejto fáze je tiež veľmi dôležitý pre učenie, stimuláciu mozgu a rozvoj nových zručností.
NREM (non-repid eye movement) alebo „pomalý pohyb očí“ typicky zaberá 80% celkového spánku každú noc. Táto fáza je nevyhnutná pre celkové zdravé telo. Mnoho zdravotných výhod spánku sa odohráva počas NREM. V tejto fáze dochádza napríklad k rastu a oprave tkaniva, k obnoveniu energie a k uvoľneniu hormónov, ktoré sú nevyhnutné pre rast a vývoj.

Ak by sme chceli rozdeliť fázy spánku ešte podrobnejšie, hovorili by sme o piatich fázach:
Fáza 1 - ľahký spánok. V tejto fáze nastáva prechod medzi zaspávaním a spánkom, čiže nastáva zaspávanie, kedy človeka ešte ľahko dokážete prebudiť. Oči sa pohybujú pomaly a svalová aktivita sa znižuje.
Fáza 2 - keď sa dostaneme do tohto bodu, oči sa už nehýbu a začíname mať prvé bleskové sny.
Fáza 3 - hlboký spánok (NREM). V tomto bode klesá telesná teplota a človek sa dá len ťažko prebudiť.
Fáza 4 - hlboký spánok (NREM). V tejto fáze telesná teplota ešte trocha klesne a do mozgu sa prenáša len minimum energie.
Fáza 5 - REM, Nastáva fáza, kedy sa vyskytuje najväčšie množstvo snov. Zvyšuje sa srdcová frekvencia, krvný tlak a mozog je opäť aktívny a využíva veľké množstvo energie. A teraz sa blížime k bodu, kedy prichádzame na to, prečo sa niektorí ľudia ráno zobudia s vetou „Som ešte viac unavený, než keď som si večer ľahal do postele.“ Je to tak jednoduché.
Ak sa tieto cykly prerušia niekoľko krát počas noci, či už kvôli chrápaniu, ťažkostiam s dýchaním alebo častým prebúdzaním počas noci – chýba nám tá regenerácia, ktorá mala počas fáz plynulo a postupne nastať. A práve preto sa na druhý deň cítime, akoby sme vôbec ani nespali.

Tak čo, budete po prečítaní tohto článku rozumieť vášmu spánku viac? Ja dúfam, že áno a dnes sa poriadne vyspíte!



Reklama

Tatiana KOŽUCHOVÁ - urobme si fitnessburger!

Úspešná fitnesska vám ukáže, ako navariť chutné jedlo vhodné aj pre bikinifitnessky. Dnes to bude fitnessburger! Videoklip!

Postup premeny - zo 77kg vážiacej maminy bikinifitnesska

Ukážeme vám, ako sa aj vy môžete zo 77kg vážiacej maminy zmeniť na úspešnú bikinifitnessku!

Poznáte SAKFST pravidlá platné pre bikinifitness?

Chystáte sa súťažiť v nominácii bikinifitness? A poznáte pravidlá? Popis - úvodná informácia!