Spánok kávou nenahradíš

Aký vplyv má spánok, jeho dostatok, či nedostatok na naše zdravie a postavu? Prečo je spánok súčasťou efektívneho fitness programu?

Nie je nič krajšie ako padnúť po dlhom a náročnom dni konečne do postele. Vypneme myseľ a uvoľníme telo.  Kvalitný a dlhý spánok však nie je samozrejmosťou, nie každý si uvedomuje jeho význam a dôsledky.

Dôležitý pri chudnutí

Existuje množstvo overených výskumov, ktoré dokazujú, že spánok súvisí s telesným tukom človeka. Ľudia, ktorí spia málo, majú z dlhodobého hľadiska tendenciu priberať alebo (v prípade, že je človek v diéte) menej chudnúť.  Samozrejme, treba brať do úvahy individuálne zdravie, životný štýl či prácu. Pri diéte, teda úmyselnom obmedzení kalórii, môže nedostatok spánku spôsobiť nesprávne rozdelenie živín v tele a úbytok hmotnosti bude pochádzať viac zo svalovej hmoty ako z tuku.

Málo spánku takisto zvyšuje pocit hladu, preto máme po krátkej noci chuť prihodiť si niečo na tanier, či na nejakú tú čokoládku. Môže zato aj hormón leptín, ktorý ovplyvňuje metabolizmus, výdaj energie a aj hlad. U žien to pri výskume bolo až 20% prijatej energie navyše a s tým spojený nárast hmotnosti.

To, že nevyspatý človek je nesústredený, podráždený a nejaký "spomalený" dokazuje to, že nedostatkom spánku si oslabujeme našu kognitívnu (poznávaciu) činnosť. Negatívne sa to môže odzrkadliť v škole, pri učení či sústredení v práci.  

Motiváciou dopriať si kvalitný a dlhý spánok je aj to, že si ním znižujeme riziko inzulínovej rezistencie, vysokého krvného tlaku či cukrovky. Tiež bolo dokázané, že u mužov súvisí s poklesom hladiny testosterónu. Ak si myslíte, že všetok zanedbaný spánok môžete telu vynahradiť cez víkend a pospať si príjemných 10 hodín, tak bohužiaľ, takto to nefunguje. Telo nie je stroj.

Nočná mora - kortizol

Kortizol je hormón, ktorý nám pomáha zvládať stres a jeho príliš vysoká hladina ukladá tuk a odbúrava svaly, čo je nočná mora každého športovca. Naopak, veľmi nízka hladina spôsobuje okrem iného to, že sa cítime chronicky unavení. Nedostatok, alebo žiaden spánok ho nadmerne zvyšuje. Základom pre jeho správnu hladinu je vyhýbanie sa stresu, spánok, dostatok vitamínu C a samozrejme šport.

Fitness hormón

Rastový hormón alebo hormón mladosti nám pomáha spaľovať tuky, budovať svalovú hmotu, zvyšuje syntézu bielkovín, elasticitu pokožky, podporuje kognitívne funkcie a má mnoho ďalších pozitív. Niet divu, prečo sa nazýva fitness hormón. Jeho hlavný impulz nastáva v spánku, najmä v tom hlbokom. Preto je jasné ako veľmi ochudobňujeme svoje telo pri nedostatočnom odpočinku.   

Tak koľko spať?

Odpoveďou nie je žiadna novinka. Kvalitných 7-8 hodín spánku je zaručením všetkých prínosov, ktoré táto magická aktivita prináša. Jeden deň po prebdenej noci sa možno s kávou dá zvládnuť, no telo a jeho tvorbu hormónov určite neoklameme.  Mať svoj spánkový režim, líhať si a vstávať približne v rovnakom čase a vyvážená strava podporená cvičením je tou správnou cestou. 

Zdroj: https://examine.com/nutrition/how-important-is-sleep/

Foto: Instagram

 



Reklama

Poznáte SAKFST pravidlá platné pre bikinifitness?

Chystáte sa súťažiť v nominácii bikinifitness? A poznáte pravidlá? Popis - úvodná informácia!

Postup premeny - zo 77kg vážiacej maminy bikinifitnesska

Ukážeme vám, ako sa aj vy môžete zo 77kg vážiacej maminy zmeniť na úspešnú bikinifitnessku!

Tatiana KOŽUCHOVÁ - urobme si fitnessburger!

Úspešná fitnesska vám ukáže, ako navariť chutné jedlo vhodné aj pre bikinifitnessky. Dnes to bude fitnessburger! Videoklip!