Syndróm polycystických vaječníkov (PCOS)

Možno ho máte aj vy. A možno ovplyvňuje aj vašu prípravu- ako súvisí syndróm polycystických vaječníkov s bikinifitness? Čítajte v článku Barbory Labudovej.

,,Čo to vlastne je a ako sa to týka bikinifitness?“ budú pravdepodobne Vaše prvé otázky po prečítaní nadpisu. Nečudujem sa, sama som doteraz nemala potuchy, čo tento horibilný názov znamená. Ide však o ďalší zdravotný dôsledok súťaženia alebo aj dôkaz, že súťažná príprava nemá so zdravým životným štýlom nič dočinenia.
Pred pár týždňami mi pani doktorka na gynekologickej kontrole oznámila: ,,Pravdepodobne máte syndróm polycystických vaječníkov.“ Po tom, ako som viditeľne zbledla ma upokojila, že ide o jedno z najčastejších gynekologických ochorení dnešnej doby. Podľa posledných prieskumov ním trpí 5-10% žien v reprodukčnom veku. Sprevádza ho najmä nepravidelná alebo zriedkavá menštruácia, akné, problémy s nadmerným ochlpením a iné nepríjemnosti.

Ako tento syndróm vzniká?

V minulosti sa za hlavnú príčinu vzniku tohto ochorenia považovala obezita. Dnes už existuje niekoľko teórií, ktoré vysvetľujú, čo tento syndróm spôsobuje:
1. Pri prvej teórii sa predpokladá, že ho u istého percenta žien spôsobuje porucha funkcie časti mozgu – hypotalamus, ktorý má na starosti činnosť vaječníkov. U postihnutých žien má spôsobovať nadmerné produkovanie mužských pohlavných hormónov (testosterón a i.) vo vaječníku, ktoré sa za normálnych okolností tvoria len vo veľmi malom množstve
2. Druhá teória hovorí o príčine poruchy priamo vo vaječníku, ktorý produkuje nadmerné množstvo mužských pohlavných hormónov
3. Najnovšie výskumy hovoria, že PCOS je dôsledok inzulínovej rezistencie. Inzulín je hormón, ktorý slúži na využívanie glukózy v bunkách. V niektorých prípadoch bunky nereagujú na pôsobenie inzulínu -> hladina glukózy stúpa a dochádza k nadmernej produkcii inzulínu v tele. Vysoká hladina inzulínu priamo pôsobí na vaječníky, ktoré následne produkujú zvýšené množstvo mužských pohlavných hormónov. Ženy s inzulínovou rezistenciou majú často problémy nielen s menštruáciou, ale aj s prejedaním, či nadváhou.
Vo všetkých uvedených prípadoch dochádza k hormonálnej nerovnováhe. Dôsledkom je, že vo vaječníkoch nedochádza k dozrievaniu folikulov a neuvoľňujú sa z nich vajíčka.

Príznaky

Príznaky sú u každej ženy iné, nie je pravidlom, že má žena s týmto ochorením všetky uvedené príznaky. Najčastejšie sú problémy s nepravidelnou menštruáciou a problémy s otehotnením.

  •  Nepravidelný menštruačný cyklus ( tým rozumej nie len vynechávanie menštruácie ale aj príliš krátky, či naopak, príliš dlhý cyklus – u mňa to bolo až 45 dní)
  • Akné
  • Nadmerné ochlpenie
  • Nadváha/ obezita
  • Pri vyšetrení krvi sa zisťuje nadmerná hladina testosterónu
  • Zväčšené vaječníky (viditeľné pri ultrazvukovom vyšetrení)

Ako však s týmto súvisí súťažná príprava a trénovanie?

Každá žena, ktorá sa rozhodne podstúpiť súťažnú prípravu, musí rátať s veľkým výkyvom telesnej hmotnosti, či už ide o bikini alebo bodyfitness. Samotné hmotnostné výkyvy sú signálom, že súťaženie vo fitness nesie so sebou postupy, ktoré nie sú pre telo prirodzené a už vôbec nie prospešné. Vo veľa prípadoch sa bikini pasujú so stratou menštruácie, najmä v posledných týždňoch prípravy, kedy percento podkožného tuku klesá a kalorický príjem sa často pohybuje na hranici bazálneho metabolizmu.
Telo je v dlhodobom kalorickom deficite, energiu čerpá zo zvyšného podkožného tuku a funguje v úspornom režime. Keďže menštruácia ako taká nie je jednou zo základných životných funkcií ako napr. dýchanie, telo tento cyklus stopne a zostávajúcu energiu využije inak. Práve preto, že sú hormóny v ženskom tele veľmi dôležité a riadia všetky procesy, je v tomto prípade narušená hormonálna rovnováha.
Po súťažnom období je preto veľmi dôležité nepretrvávať v kalorickom deficite a prijímať dostatok zdravých tukov, ktoré ovplyvňujú fungovanie hormónov v tele. Za predpokladu, že pretekárka (alebo jej tréner) vie, ako má po príprave postupovať, sa telo vráti do normálu a menštruačný cyklus sa samovoľne obnoví.
Ak však menštruácia do niekoľkých týždňov nenastúpi alebo je cyklus stále nepravidelný, treba tento problém riešiť s odborníkom.
Ja, ako pretekárka bikini fitness, som sa začala v júni tohto roku pripravovať na jesennú súťažnú sezónu. Napriek tomu, že bol kalorický deficit minimálny, sa príprava na mojom tele podpísala už o pár týždňov. Menštruácia chodila z mesiaca na mesiac skôr čo skôr. Bolo to pre mňa signálom, že niečo nie je v poriadku.
Po zvážení viacerých pre a proti som sa rozhodla okamžite navýšiť kalorický príjem nad hranicu môjho kalorického výdaja a súťažnú prípravu ukončiť. Počúvala so svoje telo a čakala, čo sa bude diať. Cyklus nenabehol späť tak, ako sa to dialo počas predošlých príprav. Objednala som sa teda na gynekologickú prehliadku, prišla do ordinácie a čakala na verdikt odborníka.
Pani doktorka mi všetko s trpezlivosťou vysvetlila. Sama som si diétou vytvorila v tele hormonálnu búrku. Keďže to nebolo ani prvý, ani druhýkrát, tentokrát sa s tým telo už nevedelo vysporiadať samo.
Čo sa týka zvýšenej hladiny testosterónu v mojom tele, nejde o poruchu hypotalamu, ani o poruchu vaječníkov či inzulínovú rezistenciu. Cvičeniu sa venujem už pár rokov a trénujem zvyčajne 5x týždenne. 5 silových tréningov za 7 dní je takmer 100-percentný predpoklad zvýšenej hladiny mužského pohlavného hormónu. A hľa – splnila som všetky podmienky na ,,získanie“ PCOS

 Ako liečiť toto ochorenie?

Liečba závisí od príčiny vzniku tohto ochorenia, preto nemožno určiť jeden a jediný správny postup liečenia. V minulosti PCOS liečili výlučne antikoncepčnými tabletkami. Vo všeobecnosti sa odporúča medikamentózna liečba v kombinácii so zmenou životného štýlu. V mojom prípade, keďže nejde o poruchu hypotalamu, vaječníkov a ani o inzulínovú rezistenciu a s ňou spojenú nadváhu, sa postupuje liečbou antikoncepčnými tabletkami.
Je to však naozaj veľmi individuálne. Ak sa PCOS nezačne liečiť správne a v správny čas, môže spôsobiť vážne problémy ako úplnú sterilitu, cukrovku, dochádza k zvýšeniu cholesterolu a triglyceridov, čo môže viesť až k infarktu myokardu.
Preto sa snažte počúvať svoje telo, neubližovať mu drastickými diétami, opakovanými prípravami bez prestávky, či extrémnym cvičením. Treba si uvedomiť, že zdravie je na prvom mieste a že menštruácia je signálom zdravého a správneho fungovania ženského tela. Ak na sebe pozorujete niektoré z hore uvedených príznakov, vyhľadajte pomoc svojho gynekológa.



Reklama

Poznáte SAKFST pravidlá platné pre bikinifitness?

Chystáte sa súťažiť v nominácii bikinifitness? A poznáte pravidlá? Popis - úvodná informácia!

Tatiana KOŽUCHOVÁ - urobme si fitnessburger!

Úspešná fitnesska vám ukáže, ako navariť chutné jedlo vhodné aj pre bikinifitnessky. Dnes to bude fitnessburger! Videoklip!

Postup premeny - zo 77kg vážiacej maminy bikinifitnesska

Ukážeme vám, ako sa aj vy môžete zo 77kg vážiacej maminy zmeniť na úspešnú bikinifitnessku!