Vstávať a cvičiť?

Kedy je ten najlepší čas pre navštívenie posilňovne? Kedy sa cvičí najlepšie? Efektívnejšie je trénovať ráno, alebo večer?

Kvalitný a poctivý tréning je kľúčom k úspechu. Okrem správnej techniky a výberu cvikov, je dôležité byť v tej najlepšej psychickej a mentálnej kondícii.  Kedy je ten najlepší čas pre navštívenie posilňovne?

Ľudské telo, je tak dokonalé, že funguje a udržiava sa automaticky, preto sa náš mozog môže venovať aj vyšším aktivitám. Najväčší vonkajší podnet, na ktorý telo reaguje je denné svetlo. Telo sa mu automaticky prispôsobuje a riadi náš telesný systém, nazýva sa to cirkadiánny systém. Tento pojem neznamená iba striedanie dňa a noci ale dôležité sú aj sociálne podnety, hormóny a teplotné cykly. U človeka majú tieto rytmy približne 24 hodín. Je jasné, že biologický rytmus nie je u každého rovnaký, preto ani v tejto problematike neexistuje jedna správna cesta.

Larks vs. Owls

Ako pri všetkom, aj tu existujú len dva typy ľudí. Tí prví, sa ráno skoro zobudia a sú plní energie, hovoríme im ,,larks“ čiže škovránky. Na druhej strane sú tí, ktorým prebúdzanie trvá o čosi dlhšie a vstávajú neskôr. Až po istom čase po prebudení sa cítia ostražití a pripravení fungovať, tým hovoríme im príznačne ,,owls“ takže sovy. Vo všeobecnosti môžeme povedať, že ,,sovy“ budú mať lepší výkon popoludní a ,,škovránky“ skôr ráno. Oba tieto typy ľudí, však v dnešnej populácii tvoria menšinu. Väčšina ľudí ( 60%-70% ) sa radí niekde medzi tieto dva typy.

Nájsť si čas na tréning je možno v dnešnej uponáhľanej dobe ťažké, no v každej fáze dňa je skvelou voľbou.

RÁNO

  • testosterón je na svojom dennom maxime
  • mentálna ostražitosť vrcholí skoro ráno
  • pamäť funguje najlepšie
  • teplota tela je stále nízka

Hladina testosterónu môže byť veľké plus, ak je tvojím cieľom naberať svalovú hmotu a strácať tuk. Takisto je lepšia mentálna výkonnosť a tiež , pri silovom tréningu veľmi dôležitá schopnosť, prepojenia tela a mysle.  Keďže cvičenie zvyšuje hladinu sérotonínu ( nazývaný aj hormón šťastia a pohody) , jeho nedostatok bol spojený s depresiou. Preto bude ranný tréning zaručene spojený s dávkou dobrej nálady.

POPOLUDNIE

  • tolerancia bolesti je najvyššia
  • možný pokles energie okolo obeda
  • neskôr po poludní má adrenalín a telesná teplota stúpajúcu tendenciu
  • tiež je to najoptimálnejšia doba pre mentálnu a fyzickú funkciu

Tento tréning je kompromisom medzi ostatnými časťami dňa. Prah bolesti je najnižší, preto tréning popoludní je skvelou alternatívou pre nové rekordy, či prekonávania sa.  V tomto čase je viac pravdepodobné, že sa vo fitku nestretneš s návalom ľudí.

VEČER

  • koordinácia, telesná teplota a vytrvalosť sú na vrchole            
  • výkon pľúc je najlepší
  • flexibilita a sila sú na maxime
  • mentálny ,,focus“ sa znižuje

Večerný tréning je obľúbený u väčšiny pracujúcich či študentov. Človek má po všetkých povinnostiach dňa  a všetku svoju pozornosť a silu môže už venovať len tréningu. Vyhneme sa tak stresu, čo je stále len dobré.  Od 21:00 hodiny telo začína produkovať ďalší melatonín, čo znamená prípravu na spánok pre všetko procesy v tele. Ten je regulovaný na základe svetelných podnetov a blokovať ho môže intenzívne svetlo v čase , keď je vonku normálne tma.

Môžeme vidieť, že v každom čase dňa môžeme nájsť výhody , ktoré posunú vpred náš silový tréning. Výber toho správneho času je veľmi individuálny, vzhľadom na prácu, spánok, školu či prostredie, v ktorom žijeme. Každý by si mal nájsť ten svoj a držať sa istej schémy. Extrémne striedanie tréningového času môže viesť k tvorbe chronického stresu, pretože si vyžaduje viac plánovania. Takýto stres potom prevyšuje všetky pozitívne účinky cvičenia a prináša množstvo zdraviu škodlivých účinkov.  A ktorý tréning je zaručene ten najhorší? Predsa ten, ktorý si neabsolvoval.

Zdroj:
www.bodybuilding.com
www.solen.sk

Foto:
Instagram



Reklama

Poznáte SAKFST pravidlá platné pre bikinifitness?

Chystáte sa súťažiť v nominácii bikinifitness? A poznáte pravidlá? Popis - úvodná informácia!

Postup premeny - zo 77kg vážiacej maminy bikinifitnesska

Ukážeme vám, ako sa aj vy môžete zo 77kg vážiacej maminy zmeniť na úspešnú bikinifitnessku!

Tatiana KOŽUCHOVÁ - urobme si fitnessburger!

Úspešná fitnesska vám ukáže, ako navariť chutné jedlo vhodné aj pre bikinifitnessky. Dnes to bude fitnessburger! Videoklip!